Bedrijvenschap Harnaschpolder

Programma:

11 Economie, Internationale stad en Binnenstad

Doel:

Het ontwikkelen van 50 ha netto (80 ha bruto) bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden en dat niet kunnen op hun huidige locatie of zijn gevestigd op (binnen)stedelijke bedrijventerreinen die worden geherstructureerd of getransformeerd. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.

Betrokkenen:

De gemeenten Den Haag en Midden-Delfland

Openbaar belang:

Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen ten behoeve van de versterking van de Haagse economie en het scheppen van werkgelegenheid.

Bestuurlijk belang:

Het algemeen bestuur telt zes leden (drie leden per gemeente). Op dit moment zijn de zowel de Haagse leden als de leden van Midden-Delfland van het algemeen bestuur afkomstig uit het college. Voor Den Haag zijn dit de wethouders SEZH, FVVM en SWDC. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden, één afkomstig uit de gemeente Den Haag (SEZH) en twee door uit Midden-Delfland. De bestuursleden zijn wethouders.

Aandelen belang:

N.v.t.

Financieel belang:

Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de
twee gemeenten volgens de verdeelsleutel Den Haag 85%, Midden-Delfland 15%.

Materiële risico's:

Geen. De gemeente heeft voor haar aandeel in het negatieve saldo voorzieningen
getroffen.

Ontwikkelingen:

De ontwikkeling van het bedrijventerrein Harnaschpolder, inclusief de verwerving
van de woningen langs de Harnaskade, is in volle gang. Door de openstelling van
de verlengde A4 en het aanbieden van de keuzeoptie om grond in koop of erfpacht
te nemen, is de vraag naar kavels vanuit de logistieke sector, maar ook door
middelgrote en kleinere (lokale) ondernemingen aanzienlijk gestegen. Met name
omdat andere partijen gebruik maken van de publiekrechtelijke mogelijkheden van
bezwaar, beroep en hoger beroep tegen bestemmingsplannen en
omgevingsvergunningen, blijft de feitelijke juridische levering (en betaling van de
grond) wel achter op de planning.

Van de totaal 41 ha, die eind 2016 nog niet zijn geleverd, is de uitgifte van 22,3 ha verplicht. Hiervan zijn voor 17,5 ha uitgifte-overeenkomsten en voor 4,8 ha reserveringen gesloten. Per saldo is nog 19 ha beschikbaar, waarin een groot aantal partijen geïnteresseerd is. De acquisitie-inspanningen zijn erop gericht de grote interesse in 2017 en 2018 om te zetten in verplichtingen (contract) tot grondafname. De ervaring is wel dat de uitgifte van grond voor bedrijfskavels - tussen het moment van eerste contact en de uiteindelijke levering van de grond - een langdurig proces is. Daarom wordt per januari 2018 van een lager uitgiftetempo van gemiddeld 5,5 ha/jaar uitgegaan en is de looptijd van de grondexploitatie met twee jaar verlengd naar 31-12-2023.

Ambtelijke benoemingen:

Voor 2018 is nog niet bekend of er een ambtelijke benoeming zal zijn.