Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?

Coördinerend portefeuillehouder: Tom de Bruijn

De gemeente wil de stad duurzaam, gezond en bereikbaar houden. Daarvoor zoekt de gemeente naar een optimale balans tussen de diverse manieren van vervoer. Het openbaar vervoer en de fiets moeten sneller groeien dan het autogebruik. We willen dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.

In 2018 gaan we daarvoor het volgende doen:

  • De gemeente spant zich, samen met de Metropoolregio en de vervoerders, in om vervoersaandeel van het openbaar vervoer in Den Haag te laten toenemen. Het programma Netwerk RandstadRail is vrijwel klaar. Hiermee wordt nieuw breder trammaterieel ingepast in het bestaande tramnetwerk. Dit levert reistijdwinst op in het openbaar vervoer.
  • De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om meer gebieden waar ruimtelijke verdichting en transitie plaatsvindt te ontsluiten met het openbaar vervoer, onder andere in het Norfolkterrein en de Binckhorst.
  • De gemeente geeft ruim baan aan de fiets. De uitvoering van het ‘Meerjarenprogramma fiets 2015-2018’ ligt op schema. In 2018 zullen de resterende vier sterfietsroutes, op enkele delen, na zijn gerealiseerd. Ook zullen de ontbrekende schakels in het stedelijke fietsnetwerk worden gedicht.
  • Voldoende parkeerplekken voor fietsen blijft een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid. Dit geldt allereerst in de binnenstad en bij de stations, maar zeker ook op andere plekken in de stad. Nieuwe stallingen bij de stations Den Haag Centraal, Den Haag Moerwijk, Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Laan van NOI worden in 2018 en 2019 in uitvoering genomen. Verder wordt gezocht naar ruimte om de stallingcapaciteit in het Hof- en het Pleinkwartier uit te breiden.
  • De bereikbaarheid per auto van economische toplocaties in de stad is een continu aandachtspunt. Om dit te bereiken, is de ‘Kadernota straten wegen lanen (RIS 280303) vastgesteld.
  • Op basis van Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS 296333) wordt in 2018 gestart met de herinrichting van diverse wegen en kruispunten. Medio 2018 wordt een tweede uitvoeringsprogramma Kadernota Straten, Wegen en Lanen voor de periode 2019-2022 opgesteld.
  • Om de hoge parkeerdruk (>90%) in woongebieden te verlagen, worden vanaf 2017 nog ruim 750 nieuwe parkeerplaatsen op straat aangelegd. Er wordt dan ook in die wijken betaald parkeren ingevoerd, voor zover dat nog niet het geval is.
  • Den Haag wil in 2020 de helft minder dodelijke verkeersslachtoffers en een derde minder gewonden in het ziekenhuis door verkeersongevallen ten opzichte van 2001.