Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Coördinerend portefeuillehouder: Tom de Bruijn
We willen de gemeentefinanciën gezond houden, nu en in de toekomst. Den Haag voert een degelijk financieel beleid. De baten en lasten zijn in evenwicht. We investeren in de stad waar dat mogelijk en nodig is. Tegelijk hebben we oog voor alle risico’s.
Dit programma bevat de belangrijkste bron van inkomsten voor de gemeente, namelijk de algemene dekkingsmiddelen. Deze baten van het gemeentefonds registreert de gemeente in dit programma. De lasten zijn elders in deze begroting terug te vinden in de diverse beleidsprogramma’s. In de beleidsprogramma’s staan ook de ontwikkelingen toegelicht. In dit programma verantwoorden we ook de gemeentelijke inkomsten vanuit rente, dividend en belastingen. Samen met het gemeentefonds bedraagt dit ca. € 1,4 mld. Het beleid op deze onderwerpen: gemeentefonds, geldleningen, beleggingen en belastingen zijn verderop in dit programma beschreven.
Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten in 2018?
Gemeentefonds | Wat mag het kosten (€ 1000)? | |||
---|---|---|---|---|
Activiteiten | Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Algemene uitkering gemeentefonds | Inkomsten van het Rijk die gemeente vrij en naar eigen inzicht mag besteden | 0 | 857.693 | 857.693 V |
Uitkering deelfonds sociaal domein | 0 | 336.476 | 336.476 V |
Het gemeentefonds bestaat uit twee delen:
(1) De algemene uitkering uit het gemeentefonds.
(2) De zogeheten decentralisatie- en integratie-uitkeringen, waaronder die voor het sociaal domein.
Waarom fluctueert het bedrag?
Het bedrag dat Den Haag uit het gemeentefonds ontvangt, kan jaarlijks veranderen. Daar zijn zeven redenen voor:
1. Compensatie voor inflatie.
2. Compensatie voor de groei van de bevolking.
3. ‘Trap op en af’ meedoen met bezuinigingen van het Rijk of meedelen met extra bestedingen van het Rijk.
4. Extra kortingen van het Rijk.
5. Herverdelingen tussen gemeenten.
6. Compensatie voor taakwijzigingen.
7. Compensatie vanwege wijzigingen van de bekostigingsmethode.
Gaat het bedrag groeien?
De eerste vier redenen van fluctuaties gaan over groei of krimp bij de algemene uitkering. Dit vertalen we in één groeicijfer, het zogeheten ‘accres’. Den Haag maakt eigen ramingen van het accres en volgt hierbij niet de ramingen van het Rijk. Enig optimisme over de groei van het gemeentefonds is gerechtvaardigd. De Nederlandse economie groeit immers sterk en de financiën van het Rijk (dat het gemeentefonds verstrekt) zijn op orde. Maar te veel optimisme lijkt niet op zijn plaats. Ondanks het systeem van ‘gelijk de trap op en af’ zal de groei van het gemeentefonds achterblijven bij de groei van de rijksuitgaven, doordat het Rijk het gemeentefonds vanaf 2019 een korting zal opleggen. Althans, dat verwachten we op basis van de verkiezingsprogramma’s van bijna alle partijen uit de Tweede Kamer.
Accres gemeentefonds | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Raming | 2½% | 1¾% | 1¾% | 1¾% |
Daarbij komt 1% accres overeen met € 8,0 miljoen.
Herverdeling tussen gemeenten
Een herverdeling van het gemeentefonds (reden 5) is voorlopig niet aan de orde. Per 2021 wil het Rijk een forse herverdeling doorvoeren en daarbij het principe verlaten dat alle gemeenten gelijke mogelijkheden moeten hebben op gelijkwaardige voorzieningen. Dat is nog niet in de begroting opgenomen, omdat niet in te schatten is of dat positief of negatief voor Den Haag zal uitwerken.
Compensatie
Wat betreft reden 6 en 7: bij deze wijzigingen (‘taakmutaties’) volgt Den Haag in principe de circulaires van het Rijk.
Geldleningen (lang en kort) | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Financiering mogelijk maken tegen minimale kosten en risico’s | 16.855 | 33.648 | 16.793 V |
De gemeente heeft de financiering van leningen centraal geregeld. In dit programma zijn de leningen die de gemeente extern aangaat, te vinden als rentelast. Jaarlijks betalen we rente vanwege het aantrekken van geldleningen. Daartegenover ontvangen we interne rentebaten vanwege het verstrekken van leningen om investeringen mogelijk te maken.
De gemeente Den Haag hanteert sinds de begroting 2017 een interne rente (omslagrente) van twee procent. Dit percentage sluit ongeveer aan bij het rentepercentage dat de gemeente zelf betaalt aan de banken voor aangetrokken leningen.
In de motie “Leg milieu en klimaat vast in de begroting” (RIS295470) wordt verzocht om te rapporteren over duurzaamheid samenhangend met het programma. Voor het programma Financiën gaat het om het beleggingsproces. In het beleggingsproces wordt nadrukkelijk rekening gehouden met het thema (maatschappelijk) verantwoord beleggen. Een belangrijk punt van dit beleid is dat beleggingen in obligaties in principe moeten voldoen aan een bepaalde score op duurzaamheid. Leidraad daarbij is een breed opgezette rating score van Sustainalytics die rekening houdt met een groot aantal criteria op het gebied van duurzaamheid (ethisch, sociaal-maatschappelijk, milieu en kwaliteit van bestuur) van de onderliggende financiële instellingen. De huidige obligatieportefeuille voldeed op het moment van invoering van het duurzaamheidsbeleid volledig aan de minimale voorwaarden zoals die hierboven beschreven staan. Ook nu (1 januari 2017) voldoet het restant van de (huidige) portefeuille daaraan.
Beleggingen en nutsbedrijven | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Het bezit van aandelen in deelnemingen levert dividend op voor de gemeente | 2.005 | 18.323 | 16.319 V |
Aandeelhouder
De gemeente is aandeelhouder in verschillende vennootschappen waarbij sprake is van een publiek belang. Onderdeel van dit programma is het beheer van het aandeelhouderschap in deze deelnemingen. Dit beheer richt zich onder meer op toezichthouden op goed bestuur en financiële degelijkheid, op het behoud van de waarde en deels ook op het genereren van rendement van het (gemeentelijk) kapitaal. De gemeente is aandeelhouder in BNG, Dunea, Eneco, HMS, HTM Beheer, Stadsherstel Den Haag en omgeving, Stedin en United Fish Auctions (UFA).
Dividend
In 2018 is er € 18,3 mln. dividend geraamd. In het geval van BNG, Eneco, HMS, HTM, Stadsherstel en Stedin is er sprake van geraamde dividendinkomsten. Deze dividenden maken deel uit van de gemeentelijke inkomsten. Bij Dunea en UFA wordt geen dividend geraamd. In de paragraaf verbonden partijen staat een uitgebreide toelichting per deelneming.
Gemeentelijke belastingen
De gemeente Den Haag int algemene belastingen en heffingen, zoals de onroerendezaakbelasting. De baten hiervan verantwoorden we binnen dit programma. In de paragraaf lokale heffingen gaan we uitgebreider in op de gemeentelijke belastingen en heffingen.
Onroerendezaakbelastingen | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Heffing en invordering van OZB gebruikers | 159 | 23.312 | 23.513 V |
Heffing en invordering van OZB eigenaren niet-woningen | 81 | 30.746 | 30.665 V |
Heffing en invordering van OZB eigenaren woningen | 4.973 | 32.543 | 27.570 V |
De grootste gemeentelijke belasting is de onroerendezaakbelasting (OZB). Jaarlijks betalen de Haagse woningeigenaren gezamenlijk € 32 mln. OZB aan de gemeente. Eigenaren en gebruikers van bedrijfsgebouwen en –terreinen (niet-woningen) betalen gezamenlijk € 54 mln.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de OZB voor bewoners gelijk blijft. Voor de OZB op zakelijk onroerende zaken geldt dat de opbrengst van de OZB wordt gestabiliseerd op het niveau van 2013. Dit betekent dat de totale OZB-opbrengst voor de gemeente alleen toeneemt als het aantal objecten waarover betaald wordt toeneemt of als de kwaliteit van de objecten verbetert. Het gaat hierbij om de kwantitatieve en kwalitatieve groei van de OZB-eigenaren (woningen en niet-woningen) en OZB-gebruikers (niet-woningen). In de voorjaarsnota 2017 is voor 2018 (ten opzichte van 2017) een verhoging van de raming OZB opgenomen van structureel € 0,97 mln.
Haagse amateursportverenigingen en startende ondernemers worden voor de OZB-lasten gecompenseerd. Zij maken veelvuldig gebruik van deze regeling.
Precariobelasting | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Heffen en invordering van belastingen | 83 | 16.331 | 16.248 V |
Voor het innemen van een ligplaats met een woon- of bedrijfschip heft de gemeente precariobelasting. Daarnaast heft de gemeente ook ondergrondse precariobelasting. Dit is een vergoeding voor ondergrondse kabels en leidingen.
Afschaffing
Het kabinet heeft de precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen per 1 juli 2017 afgeschaft (Stb. 2017, 196). Voor gemeenten (waaronder Den Haag) die op 10 februari 2016, de datum waarop minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het wetsvoorstel voor afschaffing van de precariobelasting heeft aangekondigd, een precarioverordening hadden vastgesteld, geldt een overgangstermijn tot 1 januari 2022. Onder de overgangsregeling kan een gemeente maximaal heffen naar het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016. Voor de komende jaren kan er daarom geen trend worden toegepast op het precariotarief voor ondergrondse kabels en leidingen.
De bovengrondse precariobelasting is met ingang van 2017 afgeschaft. Bij bovengrondse precariobelasting gaat het om reclameborden, uitstallingen, terrassen etc. Dit is afgesproken in het coalitieakkoord.
Toeristenbelasting | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Heffen van belastingen | 112 | 7.007 | 6.895V |
Steeds meer mensen bezoeken Den Haag, zakelijk of recreatief. Daarbij maken ze gebruik van de hotels, pensions e.d. Het aantal overnachtingen groeit sneller dan eerder werd aangenomen. We verwachten voor 2018 en daarna € 7 mln. aan baten.
Overige activiteiten | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Gemeentebrede onderzoeken, kwijtschelding en invorderingen belastingen, compensatieregeling startende ondernemers, programmareserves, uitvoering wet WOZ, activafinanciering en kapitaallasten | 32.791 | 18.975 | 13.816 N |
Dit programma bestaat uit een aantal andere activiteiten, zoals gemeentebrede onderzoeken, kwijtschelding en invorderingen belastingen, compensatieregeling startende ondernemers, programmareserves, uitvoering wet WOZ (waardering onroerende zaken), activafinanciering en kapitaallasten.
Wat zijn de kosten in 2018?
16 - Financiën | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten | 54.204 | 23.243 | 33.186 | 44.525 | 53.923 | 73.268 |
Baten | 1.415.494 | 1.345.388 | 1.360.206 | 1.361.775 | 1.381.868 | 1.394.591 |
Saldo exclusief reserves | -1.361.290 | -1.322.145 | -1.327.020 | -1.317.250 | -1.327.945 | -1.321.323 |
Dotaties | 8.916 | 140.050 | 23.873 | 9.267 | 5.770 | - |
Onttrekkingen | 43.945 | 85.901 | 14.847 | 13.988 | 16.535 | 20.443 |
Saldo inclusief reserves | -1.396.319 | -1.267.996 | -1.317.995 | -1.321.971 | -1.338.710 | -1.341.766 |
Saldo incidentele baten en lasten | -62.158 | 48.117 | 15.544 | 9.731 | 6.319 | -486 |
Structureel saldo programma | -1.458.477 | -1.219.879 | -1.302.451 | -1.312.240 | -1.332.391 | -1.342.251 |
De gemeente ontvangt binnen het programma Financiën in 2018 circa € 1,4 miljard aan baten. Van deze baten komt 87% van het Rijk; dit is de bijdrage vanuit het Gemeentefonds. De belastingen maken 7% uit van de baten. De belangrijkste daarvan is de onroerendzaakbelasting (OZB). Van de baten bestaat 3% uit externe rente vanuit geldleningen (kort en lang) en winstuitkeringen van verbonden partijen. Bij winstuitkeringen gaat het om dividend vanuit onze deelnemingen. De grootste lasten op dit programma zijn de dotaties aan reserves en betaalde en toegerekende rente.
Verloop financiële cijfers
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Lasten Gedrukte begroting 2017-2020 | 37.704 | 40.893 | 45.073 | 56.000 | 56.000 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 37.704 | 40.893 | 45.073 | 56.000 | 56.000 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | 17.400 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Autonome ontwikkelingen (overig) | 300 | - | - | - | - |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | 25.935 | 3.970 | 1.970 | 3.170 | 3.698 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 81.953 | 12.020 | 6.574 | 347 | 13.395 |
Lasten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 163.293 | 57.059 | 53.792 | 59.693 | 73.268 |
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Baten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Baten Gedrukte begroting 2017-2020 | 1.338.995 | 1.331.404 | 1.338.174 | 1.353.596 | 1.353.596 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 1.338.995 | 1.331.404 | 1.338.174 | 1.353.596 | 1.353.596 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | 44.098 | 15.978 | 17.778 | 23.778 | 37.978 |
Autonome ontwikkelingen (overig) | - | -4.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | 1.000 | - | - | - | - |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 47.196 | 31.672 | 21.811 | 23.028 | 25.459 |
Baten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 1.431.289 | 1.375.053 | 1.375.763 | 1.398.403 | 1.415.034 |
Reserves 2018 | Beginsaldo | Dotaties | Onttrekkingen | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 70.329 | 0 | 0 | 70.329 |
Bestemmingsreserve Financiering | 5.500 | 0 | 0 | 5.500 |
Reserve Activafinanciering | 190.713 | 23.873 | 12.564 | 202.021 |
Reserve Onderhoud Sportaccommodaties | 5.500 | 0 | 0 | 5.500 |
Reserve Onderhoud Vastgoed | 3.790 | 0 | 0 | 3.790 |
Centrale Bedrijfsvoeringsreserve | 8.430 | 0 | 533 | 7.897 |
Programmareserve College en Bestuur | 1 | 0 | 0 | 1 |
Programmareserve Wijkaanpak en Dienstverlening | 600 | 0 | 400 | 200 |
Programmareserve Cultuur en Bibliotheek | 256 | 0 | 0 | 256 |
Programmareserve Onderwijs | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 |
Programmareserve Werk, Inkomen en Armoedebeleid | 1.841 | 0 | 0 | 1.841 |
Programmareserve Zorg en Welzijn | 5.000 | 0 | 0 | 5.000 |
Programmareserve Jeugd | 1.650 | 0 | 150 | 1.500 |
Programmareserve Ontwikkeling Buitenruimte | 1.164 | 0 | 1.000 | 164 |
Programmareserve Verkeer en Milieu | 135 | 0 | 0 | 135 |
Programmareserve Wonen en Duurzaamheid | 12 | 0 | 0 | 12 |
Programmareserve Stadsdelen en Wijkaanpak | 200 | 0 | 200 | 0 |
297.621 | 23.873 | 14.847 | 306.646 |
Effect activeren maatschappelijk nut op de reserve Activafinanciering
Met ingang van 2017 is het BBV gewijzigd. Onderdeel van deze wijziging is dat investeringen in de openbare ruimte (‘activa met een maatschappelijk nut’) voortaan verplicht geactiveerd moeten worden, waar voorheen de keuzemogelijkheid bestond om de investering uit de exploitatie te dekken. Voor grote investeringen met maatschappelijk nut hanteerde de gemeente bij voorkeur altijd al het systeem van activeren en de daarbij behorende (structurele) kapitaallasten. Voor zover de bestaande investeringen uit structurele kapitaallasten worden gedekt, heeft de wijziging van het BBV geen effect. Daarnaast dekt de gemeente investeringen met maatschappelijk nut uit incidentele middelen. Voorheen liepen deze investeringen via de baten en lasten, zodat ze jaarlijks binnen de desbetreffende begrotingsprogramma’s waren opgenomen. Nu moeten ze geactiveerd worden, waardoor het als materiële vaste activa op de balans terecht komt, en hier vervolgens jaarlijks op wordt afgeschreven. Om deze jaarlijkse kapitaallasten te kunnen dekken worden nu middelen toegevoegd aan de gemeentelijke reserve activa financiering. In dit programma neemt zodoende de gemeentelijke reserve activa financiering met € 102 mln. toe Het betreffen onvermijdelijke lasten die op deze wijze budgettair neutraal in de begroting worden verwerkt.
Voorzieningen 2018 | Beginsaldo | Dotaties | Bestedingen | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|
Voorziening Gegarandeerde geldleningen | 180 | 0 | 0 | 180 |
Voorziening afwikkeling woningbeheer | 300 | 0 | 0 | 300 |
Voorziening deelneming Haagse Hitte | 2.418 | 0 | 0 | 2.418 |
Voorziening niet-actieven | 173 | 0 | 63 | 110 |
Voorziening Sirtema van Grovestin | 17 | 0 | 0 | 17 |
3.088 | 0 | 63 | 3.025 |
Investeringen 2018 | Bruto-investering | Bijdragen | Gemeentelijk aandeel |
---|---|---|---|
Nieuw belastingsysteem | 100 | 0 | 100 |
100 | 0 | 100 |
Producten
(bedragen x €1.000)
Compensatieregeling startende ondernemers
- Lasten € 450
- Baten € 0
- Saldo € 450
Compensatieregeling startende ondernemers
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 450 | 450 | 450 | 450 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 450 | 450 | 450 | 450 |
Nutsbedrijven
- Lasten € 597
- Baten € 11.908
- Saldo € -11.312
Nutsbedrijven
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 597 | 597 | 597 | 597 |
Baten | 11.908 | 13.908 | 13.908 | 13.908 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 12.505 | 14.505 | 14.505 | 14.505 |
Kwijtschelding belastingen
- Lasten € 150
- Baten € 0
- Saldo € 150
Kwijtschelding belastingen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 150 | 150 | 150 | 150 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 150 | 150 | 150 | 150 |
Geldleningen en uitzetting korter dan 1 jaar
- Lasten € 106
- Baten € 300
- Saldo € -194
Geldleningen en uitzetting korter dan 1 jaar
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 106 | 254 | 486 | 1.336 |
Baten | 300 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 406 | 254 | 486 | 1.336 |
Beleggingen
- Lasten € 1.408
- Baten € 6.415
- Saldo € -5.007
Beleggingen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 1.408 | 1.409 | 1.462 | 1.606 |
Baten | 6.415 | 6.415 | 7.175 | 7.175 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 7.823 | 7.824 | 8.637 | 8.781 |
Geldleningen en uitzetting langer of gelijk aan 1 jaar
- Lasten € 12.336
- Baten € 28.443
- Saldo € -16.107
Geldleningen en uitzetting langer of gelijk aan 1 jaar
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 12.336 | 3.138 | 2.899 | 1.395 |
Baten | 28.443 | 12.761 | 11.950 | 11.293 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 40.779 | 15.899 | 14.849 | 12.688 |
Activafinanciering
- Lasten € 20.245
- Baten € 12.564
- Saldo € 7.681
Activafinanciering
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | -3.628 | -4.309 | -4.781 | -5.596 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 23.873 | 9.267 | 5.770 | 0 |
Onttrekkingen | 12.564 | 12.933 | 15.585 | 20.443 |
Saldo | -40.065 | -26.510 | -26.135 | -26.038 |
Algemene uitkering gemeentefonds (CTR)
- Lasten € 0
- Baten € 857.693
- Saldo € -857.693
Algemene uitkering gemeentefonds (CTR)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 857.693 | 874.565 | 895.207 | 908.013 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 857.693 | 874.565 | 895.207 | 908.013 |
Lasten en baten Programmareserves
- Lasten € 0
- Baten € 1.750
- Saldo € -1.750
Lasten en baten Programmareserves
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 1.750 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.750 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen
- Lasten € 10.011
- Baten € 0
- Saldo € 10.011
Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 10.011 | 31.452 | 41.675 | 62.515 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 10.011 | 31.452 | 41.675 | 62.515 |
Uitkering deelfonds sociaal domein
- Lasten € 0
- Baten € 336.476
- Saldo € -336.476
Uitkering deelfonds sociaal domein
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 336.476 | 335.891 | 335.375 | 335.768 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 336.476 | 335.891 | 335.375 | 335.768 |
Uitvoering Wet WOZ
- Lasten € 328
- Baten € 248
- Saldo € 80
Uitvoering Wet WOZ
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 328 | 328 | 324 | 321 |
Baten | 248 | 248 | 248 | 248 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 576 | 576 | 572 | 569 |
Baten onroerende zaakbelasting gebruikers
- Lasten € 159
- Baten € 23.312
- Saldo € -23.153
Baten onroerende zaakbelasting gebruikers
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 159 | 159 | 159 | 159 |
Baten | 23.312 | 23.312 | 23.346 | 23.400 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 23.471 | 23.471 | 23.505 | 23.559 |
Baten toeristenbelasting
- Lasten € 112
- Baten € 7.007
- Saldo € -6.895
Baten toeristenbelasting
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 112 | 112 | 109 | 107 |
Baten | 7.007 | 7.007 | 7.007 | 7.007 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 7.119 | 7.119 | 7.116 | 7.114 |
Baten hondenbelasting
- Lasten € 255
- Baten € 2.128
- Saldo € -1.873
Baten hondenbelasting
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 255 | 255 | 247 | 243 |
Baten | 2.128 | 2.128 | 2.128 | 2.128 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.383 | 2.383 | 2.375 | 2.371 |
Baten precariobelasting
- Lasten € 83
- Baten € 16.331
- Saldo € -16.248
Baten precariobelasting
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 83 | 83 | 80 | 79 |
Baten | 16.331 | 16.331 | 16.331 | 16.331 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 16.414 | 16.414 | 16.411 | 16.410 |
Overige activiteiten gemeentebelastingen
- Lasten € 186
- Baten € 223
- Saldo € -37
Overige activiteiten gemeentebelastingen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 186 | 186 | 181 | 177 |
Baten | 223 | 223 | 223 | 223 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 410 | 410 | 404 | 400 |
Geldlening Jacobusstichting
- Lasten € 297
- Baten € 336
- Saldo € -40
Geldlening Jacobusstichting
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 297 | 280 | 264 | 248 |
Baten | 336 | 318 | 300 | 281 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 633 | 598 | 564 | 529 |
Geldlening GrondexploitatieMij Vroondaal CV
- Lasten € 4.116
- Baten € 4.569
- Saldo € -453
Geldlening GrondexploitatieMij Vroondaal CV
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 4.116 | 3.770 | 3.624 | 3.624 |
Baten | 4.569 | 3.851 | 3.687 | 3.687 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 8.684 | 7.620 | 7.311 | 7.311 |
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren woningen
- Lasten € 4.973
- Baten € 32.543
- Saldo € -27.570
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren woningen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 4.973 | 4.967 | 4.815 | 4.717 |
Baten | 32.543 | 32.543 | 32.617 | 32.691 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 37.516 | 37.510 | 37.432 | 37.408 |
Lasten en baten Centrale bedrijfsvoeringsreserve
- Lasten € 0
- Baten € 533
- Saldo € -533
Lasten en baten Centrale bedrijfsvoeringsreserve
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 533 | 1.055 | 950 | 0 |
Saldo | -533 | -1.055 | -950 | 0 |
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren niet-woningen
- Lasten € 81
- Baten € 30.746
- Saldo € -30.665
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren niet-woningen
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 81 | 81 | 82 | 82 |
Baten | 30.746 | 30.746 | 30.839 | 30.911 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 30.827 | 30.827 | 30.921 | 30.993 |
Perceptielasten omgevingsvergunning
- Lasten € 107
- Baten € 191
- Saldo € -84
Perceptielasten omgevingsvergunning
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 107 | 106 | 99 | 94 |
Baten | 191 | 191 | 191 | 191 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 298 | 297 | 290 | 285 |
Perceptielasten parkeerbelasting
- Lasten € 1.015
- Baten € 1.217
- Saldo € -202
Perceptielasten parkeerbelasting
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 1.015 | 1.013 | 961 | 927 |
Baten | 1.217 | 1.217 | 1.217 | 1.217 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.232 | 2.230 | 2.178 | 2.144 |
Perceptielasten burgemeestersvergunning
- Lasten € 44
- Baten € 94
- Saldo € -50
Perceptielasten burgemeestersvergunning
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 44 | 44 | 41 | 40 |
Baten | 94 | 94 | 94 | 94 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 138 | 138 | 135 | 134 |
Perceptielasten BIZ
- Lasten € 0
- Baten € 26
- Saldo € -26
Perceptielasten BIZ
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | -1 | -2 |
Baten | 26 | 26 | 26 | 26 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 26 | 26 | 25 | 24 |