Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Coördinerend portefeuillehouder: Pauline Krikke
De gemeente wil dat iedereen zich welkom en veilig voelt in Den Haag: bewoners, ondernemers en bezoekers. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke stad. Het terugdringen en vóórkomen van criminaliteit en overlast blijven de komende jaren dan ook topprioriteiten. De basis van de aanpak hiervan vormt het ‘Integrale veiligheidsplan 2015 -2018’.
De veiligheidsaanpak verloopt langs drie sporen:
- Aanpak van high impact crimes als overval, straatroof, woninginbraak, geweld;
- Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten;
- Aanpak van ondermijnende criminaliteit, niet alleen strafrechtelijk maar vooral bestuurlijk.
Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten in 2018?
Bestrijding onveiligheid | Wat gaat het kosten (€1000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid via een gebiedsgerichte en persoonsgerichte aanpak | 14.825 | 3.497 | 11.328 N |
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
De komende jaren bestrijden we met kracht straatroof, overval, woninginbraak en geweld, de zogenaamde high impact crimes. Dit doen we samen met onze partners, met een combinatie van preventie, repressie en nazorg.
Woninginbraak
In 2018 gaan we verder met het extra aanpakken van woninginbraak zodat het aantal woninginbraken daalt. Er is € 0,8 mln. extra beschikbaar voor de gehele collegeperiode (2015-2018) waarvan nog beschikbaar € 0,2 mln. voor 2018.
Wat gaan we doen?
- We geven preventief informatie aan kwetsbare doelgroepen, waaronder ouderen.
- We pakken meervoudige daders aan in die gebieden en op die tijden waar dat het meest effectief is. Per gebied leveren we maatwerk.
- We zetten buurt initiatieven veiligheid (BIV’s) in en we leiden groepen bewoners op, zodat zij in buurten waar veel inbraken plaatsvinden medebewoners kunnen voorlichten over inbraakpreventie;
- We bieden BIVs uniforme, professionele uitrusting en training;
- We zetten woninginbraakpreventieprojecten op en regisseren deze, in samenwerking met onder
meer wijkbureaus van de politie, bewoners en woningcorporaties. Hierbij horen tevens preventieprojecten gericht op speciale doelgroepen zoals ouderen. Incidenteel maken we hierbij gebruik van de kennis van ex-inbrekers;
- We organiseren voorlichtingsbijeenkomsten voor bewoners en verenigingen van eigenaren om het aantal woninginbraken verder te reduceren;
- We maken prestatieafspraken met woningcorporaties over preventieve maatregelen aan hun woningbezit;
- We controleren streng op inkoopregisters ter voorkoming van heling;
- We communiceren via lokale en regionale (social-) media, de preventiekraam, stoepborden, flyers, witte voetjes-acties, matrixborden en nieuwsbrieven;
- We verkennen de verdere mogelijkheden die social-media bieden bij het voorkomen van woninginbraak.
Overvallen
De gemeente wil dat het aantal overvallen in 2018 daalt met 7% ten opzichte van 2013. Concreet betekent dit dat het aantal minimaal moet dalen naar 53 overvallen. Vanuit de gemeente zetten we in op preventie door:
- Voortzetting van het Donkere Dagen Offensief (DDO) tegen overvallen, straatroof en woninginbraak;
- Het bezoeken van overvallen ondernemers en bewoners en hen adviseren over veiligheids-bevorderende maatregelen;
- Het organiseren van agressie- en overvaltrainingen voor ondernemers en hun medewerkers;
- Extra aandacht geven aan risicogroepen (juweliers, avond- en afhaalwinkels, ouderen);
- Voorlichtingsbijeenkomsten en trainingen organiseren voor senioren, in overleg met zorginstellingen en ouderenbonden.
Haagse aanpak criminele jeugdgroepen en –netwerken
De gemeente heeft de overall regie op de groepsaanpak. We vinden het van belang om deze groepen in een vroeg stadium in beeld te hebben. Zo kunnen gemeente, politie en OM effectief anticiperen en hier tijdig capaciteit en middelen voor vrijmaken. Met de nieuw ontwikkelde methode om groepen in kaart te brengen krijgt deze aanpak nog actueler en gerichter vorm. Elk half jaar inventariseren we daarom welke jeugdgroepen in Den Haag actief zijn. We zetten de aanpak van jeugdgroepen ook de komende jaren met kracht door. De driehoek (Burgemeester, Politie en Openbaar Ministerie) stelt hierbij de prioriteiten op basis van actuele ontwikkelingen. Een probleemgerichte en tactische dadergroep-analyse maakt structuren en verbanden tussen deze jongeren(-groepen) zichtbaar. Dat maak het mogelijk om te komen tot interventies op maat, zowel voor de individuele leden als voor de hele groep. Naast de persoonsgerichte en groepsgerichte aanpak, zijn de gebiedsgerichte aanpak en handhaving en de bestrijding van ondermijning belangrijke pijlers in de aanpak van jeugdgroepen. Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) leveren hun bijdrage aan deze aanpak. Zo pakken we niet alleen de zichtbare maar ook de onzichtbare criminaliteit aan. De aanpak van de criminele jeugdgroep Koningsstraat-Hoefkade is toonaangevend voor de wijze waarop de verschillende pijlers steeds meer samenkomen; gebiedsgericht wordt ingezet op de openbare ruimte, verbetering van het veiligheidsgevoel en verhoging van de meldingsbereidheid, daarnaast pakt het HEIT malafide bedrijvigheid aan en krijgen de groepsleden een persoonsgerichte aanpak in samenwerking met het Veiligheidshuis. In 2016 waren er in totaal 18 problematische (jeugd-)groepen actief; die zijn en worden allemaal onder gemeentelijke regie aangepakt. Doel is dat de intensieve integrale inzet en het leveren van maatwerk resulteren in een blijvende daling van het aantal problematische (jeugd-)groepen.
Persoonsgerichte aanpak
De gemeente heeft een persoonsgerichte aanpak voor kwetsbare jongeren tot en met 23 jaar die in beeld komen door criminaliteit en/of ernstige overlast. Deze jongeren hebben problemen op het gebied van financiën, school, werk en huisvesting. Dit sluit aan bij de ‘Agenda kwetsbare jongeren 16-23 jaar’. Jongeren die uitstromen uit een justitiële jeugdinrichting worden besproken in een integraal overleg van de Raad voor de Kinderbescherming. Hier stemmen de partners per jongere af over een plan van aanpak dat zich richt op de vier thema’s: financiën, school, werk en huisvesting. Leerwerktrajecten en begeleidingstrajecten moeten bijdragen aan het voorkomen van herhaling. Jaarlijks kopen we zo’n 150 begeleidings-, werk- en leertrajecten in om recidive of verder afglijden bij risicojongeren te verminderen We intensiveren de komende periode de samenwerking tussen de externe ketenpartners en de diverse betrokken gemeentelijke diensten, zodat de overgang van justitiële jeugdinrichting naar de buitenwereld probleemloos verloopt en er een gedegen plan van aanpak ligt.
Ten tweede is er een persoonsgerichte aanpak voor volwassenen. Per jaar worden zo’n 750 personen besproken in het Veiligheidshuis. Voor 150 van hen wordt een integraal plan van aanpak gemaakt. Mede door de afbouw van intramurale zorg komen mensen meer in de knel. Hun problemen zijn veelzijdig, variërend van financiële problemen, huisvesting, illegaliteit, werkloosheid, psychische en/of verslavingsproblematiek. Een deel van deze mensen zorgt voor overlast in de openbare ruimte en/of vervalt in de criminaliteit. Deze zogenoemde multiproblematiek’ kan niet door één ketenpartner of keten alleen worden opgelost. Voor deze doelgroep maakt de gemeente plannen van aanpak in samenwerking met het Veiligheidshuis, zorgpartners en justitiële partners binnen Den Haag. Zorg- en begeleidingstrajecten moeten helpen recidive te voorkomen. De komende periode gaan we de beleids- en zorgtrajecten binnen de keten rondom deze problematiek inventariseren en met ketenpartners afspraken maken om de problematiek terug te dringen.
Veel voorkomende vormen van criminaliteit
Het accent ligt de komende periode op de aanpak van high impact crimes, ook de preventie van veelvoorkomende vormen van criminaliteit verdient aandacht. Denk aan delicten als fietsendiefstal, diefstal van en inbraken in auto’s en zakkenrollen. Hagenaars hebben hierin zelf een belangrijke rol. Voor deze delicten hebben we een specifieke aanpak. Op locaties waar het delict vaak plaatsvindt, nemen we passende maatregelen, zoals voorlichting aan het publiek, extra aandacht voor opsporing van daders en het nemen van maatregelen in de openbare ruimte. In 2018 zetten we in op verdere daling van de veelvoorkomende criminaliteit ten opzichte van de voorgaande jaren.
Huiselijk geweld
De gemeente, het Veiligheidshuis Haaglanden, de politie, het OM en Veilig Thuis Haaglanden gaan door met de sluitende aanpak van huiselijk geweld. Dat gebeurt door steeds te werken aan een optimale combinatie van strafrecht, bestuursrecht (tijdelijk huisverbod; in 2016 276 keer opgelegd) en zorg. Zo werken we ook in 2018 aan een werkwijze waarbij we het huisverbod tevens inzetten bij signalen van kinder- en oudermishandeling. Daarnaast streven we de komende jaren naar verdere verbinding van zorg en veiligheid, ook bij casuïstiek die besproken wordt in het Veiligheidshuis. Ook willen we een eenduidige ambtelijke en bestuurlijke regie op de totale aanpak van huiselijk geweld. Zo werken de partners steeds beter samen om te voorkomen dat problemen bij gezinnen escaleren tot huiselijk geweld. Voor alle duidelijkheid: hieronder valt ook verbaal en fysiek geweld tegen ouderen.
Agressie en geweld tegen medewerkers
De gemeente Den Haag wil een veilige werkomgeving voor al haar eigen medewerkers. De ervaring leert dat jaarlijks gemiddeld tussen de 200 en 300 incidenten plaatsvinden. Het Expertisecentrum Agressie en Geweld ondersteunt medewerkers en leidinggevenden bij de preventie, opvang en nazorg van incidenten. Daders worden na incidenten aangesproken op hun gedrag. Van strafbare feiten doen we altijd aangifte en schade verhalen we op de daders. Verder vormt het Haagse Expertise¬centrum Agressie en Geweld een vraagbaak voor andere publieke organisaties binnen de gemeente Den Haag, zoals grote ziekenhuizen, zorginstellingen, scholen, ambulancedienst en de HTM, als het gaat om hoe om te gaan met agressie-incidenten. Een paar keer per jaar organiseert het Expertisecentrum bijeenkomsten voor deze organisaties.
Veilig uitgaan
Hagenaars en bezoekers van onze stad moeten veilig kunnen uitgaan. Ook de komende jaren richten we ons daarom op een veilig uitgaansleven zonder overlast, agressie, geweld, discriminatie en misbruik van alcohol en drugs. In het veiligheidsoverleg in de stadsdelen bepalen we, samen met de toezichthouders, waar de risico’s zijn en waar het toezicht wordt ingezet. We werken daarbij nauw samen met de horeca. Bij ernstige incidenten krijgen rapportages van politie en toezichthouders uiterlijk binnen een week een bestuurlijk vervolg in de vorm van een schriftelijke waarschuwing of een sanctie. Uit ervaring weten we dat er per jaar 20 tot 25 keer reden is voor een sluiting en dat het aantal waarschuwingen oploopt tot tussen de 300 en 400. Bij minder ernstige incidenten volgt de bestuurlijke maatregel binnen een maand.
Spoor 2 Gebiedsgerichte aanpak
De gemeente besteedt extra aandacht aan gebieden met veiligheidsproblemen. Dat doen we gericht en integraal op basis van veiligheids-en leefbaarheidsscans. Waar nodig treden we hard op tegen criminaliteit en overlast.
Veilig ondernemen
We hechten veel waarde aan het Keurmerk Veilig Ondernemen-netwerk (KVO) en de ontwikkelde overlegstructuur. Daarom willen we veilig ondernemen de komende periode stevig verankeren in het gemeentelijk veiligheidsbeleid. Daarbij staat KVO niet op zichzelf; we verbinden het met andere elementen van het veiligheidsbeleid die relevant zijn voor ondernemers, zoals het terugdringen van overvallen en de aanpak van overlast. De landelijke geldigheidsduur van het KVO-certificaat is veranderd van twee naar drie jaar. Hierdoor zijn er in 2017 iets minder KVO-certificaten gehaald dan voorheen. In 2018 gaat het waarschijnlijk om zes certificaten.
Problematische (jeugd-) groepen
Alle overlastgevende en hinderlijke jeugdgroepen in Den Haag worden integraal aangepakt, onder regie van de gemeente. De beste resultaten halen we door niet alleen in te zetten op individuele jongeren, maar op de hele groep en de omgeving. Hoe beter de aanpak van overlast is verankerd in de wijk, hoe effectiever. Daarom zijn de verschillende betrokken partijen – het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), de sociale wijkteams en reclassering – vaak in de politiebureaus te vinden. Zo zijn de lijnen kort. Ook het jongerenwerk is in de wijk een belangrijke schakel. Als dat nodig is, komt ook het Veiligheidshuis in actie bij het aanpakken van personen.
Drank- en drugsoverlast
Maatwerk behoudt de voorkeur boven generieke maatregelen. Het college wil daarom het aantal gebieden met een alcoholverbod verder terug te dringen van 21 gebieden medio 2017 naar 19 gebieden in 2018.
Gemeentelijke handhavers controleren twee keer per jaar, en vaker als dat nodig is, de Haagse horeca, supermarkten, slijterijen en evenementen op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in het kader van het toezicht op de Drank- en Horecawet. Tevens hebben de politie en de gemeentelijke handhavers de bevoegdheid om het verbod voor jongeren op het bezit van alcohol in de openbare ruimte strafrechtelijk te handhaven. Op die manier wordt mogelijk een deel van de generieke alcoholverbodsgebieden overbodig.
Om drank- en drugsoverlast te bestrijden, heeft de gemeente ook andere instrumenten zoals een gebiedsverbod op basis van de Overlastwet en verwijderingsbevelen voor het noodgebied op basis van de APV. We blijven deze instrumenten inzetten om overlast in wijken te bestrijden, tijdens de jaarwisseling en tijdens voetbalevenementen en kampioenschappen.
De Opiumwet biedt de mogelijkheid om panden te sluiten. De gemeente blijft de komende jaren gebruik maken van deze mogelijkheid om drugsoverlast te bestrijden vanuit woningen en publiek toegankelijke lokalen, waaronder ook seksinrichtingen.
Cameratoezicht
In Den Haag maakt cameratoezicht altijd onderdeel uit van een afgewogen pakket maatregelen om overlast en criminaliteit op een bepaalde plek te bestrijden. Inzet van camera’s gebeurt in Den Haag altijd zorgvuldig en weloverwogen vanwege privacyaspecten en het effect op de veiligheidsbeleving.
Door betere techniek en een slimmer cameraplan staan er in 2017 106 vaste camera’s in de stad, de 30 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn er 22 camera’s beschikbaar voor flexibele inzet. Op basis van de evaluatie vast cameratoezicht 2011-2015 (RIS294290) heeft de burgemeester besloten om tot en met 2020 door te gaan met het vast cameratoezicht op de huidige locaties in het Centrum. Door een aanpassing van de Gemeentewet zijn er nu ruimere mogelijkheden om flexibel cameratoezicht in te zetten. De burgemeester heeft de bevoegdheid om namens de raad een gebied aan te wijzen voor flexibel cameratoezicht.
Woonoverlast
De Haagse aanpak is erop gericht om woonoverlast te vóórkomen en op te lossen. Bij het Meld- en Steunpunt woonoverlast komen alle meldingen binnen van bewoners, andere organisaties en toezichthouders over woonoverlast en onrechtmatig gebruik van gebouwen. Na zo’n melding volgt zo snel mogelijk actie. Vaak gaat de Haagse Pandbrigade (HPB) op bezoek, maar soms zijn ook andere partijen aan zet. De HPB verwerkt jaarlijks circa 1.800 meldingen van woonoverlast. De gemeente werkt op dit punt samen met politie, corporaties, zorginstellingen en het Bureau Bemiddeling en Mediation. Het opsporen van overlast door (thuis-)prostitutie is een taak van het Haags Economisch Interventie Team (HEIT), dat ook contact onderhoudt met de HPB. HEIT verricht jaarlijks circa 100 controles in de illegale thuisprostitutie. Het is heel moeilijk in te schatten hoe dit zich in 2018 zal ontwikkelen, mede gezien de op handen zijnde wet regulering prostitutie.
Integrale Handhavingsacties
Zo’n tien keer per jaar zijn in Den Haag grote integrale handhavingsacties, waarbij onder meer wordt gekeken naar overbewoning, overtredingen van de APV, de toegankelijkheid van een gebied voor de hulpdiensten en foutparkeren. Met zulke acties geven we een krachtig en zichtbaar signaal af dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Bij de keuze voor een gebied, kijken we naar een goede verdeling tussen het centrum en de andere stadsdelen. Na afloop van de acties informeert de gemeente de bewoners via www.denhaag.nl/veilig. Ook verzendt de gemeente een Burgernet bericht in het betreffende gebied. Om de slagkracht bij deze acties te vergroten, investeert de gemeente extra in de capaciteit van de HPB. Hiervoor is sinds 2016 structureel € 1,0 mln. beschikbaar voor meer capaciteit en meer controles, maar ook voor uitgebalanceerde handhavingsstrategieën, slimme (digitale) vergelijking van gegevens en het goed toepassen van de bestaande instrumenten om te handhaven.
Radicalisering
De preventie en de aanpak van radicalisering, polarisatie en jihadisme is een blijvende prioriteit van de gemeente. Het gaat hierbij om een combinatie van harde en zachte maatregelen. Voor de gemeente is de koers dat we geen groepen willen uitsluiten van de Haagse samenleving, maar iedereen daarvan juist onderdeel willen laten zijn. De focus ligt op de persoonsgerichte aanpak van uitreizigers die gefrustreerd teruggekeerd zijn, en op preventie van radicalisering bij personen en groepen met een verhoogd risico. De gemeente zet de persoonsgerichte aanpak via het Veiligheidshuis structureel in.
Omdat mensen die zijn geradicaliseerd zich niet aan de gemeentegrenzen houden, investeren we nog meer in regionale en landelijke verbanden. Vanwege de mogelijke terugkeer van strijders uit strijdgebieden in het buitenland, breiden we deze verbanden ook uit naar internationale partners. Het tijdig detecteren van mogelijke radicalisering is de basis van de aanpak, zodat wij willen blijven investeren op het trainen en getraind houden van eerstelijnsprofessionals. Het gaat daarbij overigens niet alleen om radicalisering en jihadisme, maar ook om andere vormen van extremisme, zoals bijvoorbeeld rechts-extremisme. Om te investeren in onze kennis op dit terrein, zijn we aangesloten bij internationale en nationale netwerken zoals het European Forum for Urban Security (EFUS), het Strong Cities Network en de netwerken die worden georganiseerd door de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en het ministerie van SZW. Daarbij wordt ook geïnvesteerd in de inhuur van deskundig personeel.
In de stad onderhouden we intensief contact met verschillende islamitische organisaties, waaronder moskeeën. Binnen de verschillende netwerken gaat het niet alleen om radicalisering en jihadisme, maar ook over een betere positie van jongeren, de aanpak van discriminatie en islamofobie en het weren van predikers die geen boodschap hebben aan integratie of erger, opruiende en haat-zaaiende teksten bezigen. Via de scholen blijven we investeren in weerbaarheidsprogramma’s die jongeren en docenten bewust maken van verschillende vormen van radicalisering. Wegens succes wordt het programma voor docenten en scholieren uitgebreid naar ouders. We steunen goede initiatieven vanuit de wijken.
Spoor 3 Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
De gemeente wil geen vermenging van de boven- en onderwereld. Ondermijnende criminaliteit ontwricht de samenleving. Ondermijnende criminaliteit is vaak onzichtbaar, maar gaat gepaard met intimidatie, geweld en het verwerven van machtsposities.
In Den Haag zetten diverse samenwerkingsverbanden en teams zich in om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, waaronder het RIEC, HEIT, de HPB en het gemeentelijk bureau Bibob. Samen streven we naar integrale handhaving en een efficiënt gebruik van bestuursrechtelijke maatregelen in combinatie met het strafrecht. We gaan verder met pilots in Scheveningen Haven, Regentes-Valkenbos en Koningsstraat Hoefkade. De samenwerking tussen de veiligheidspartners en de partijen die een rol spelen in de wijkenaanpak gaan we intensiveren. Het is zaak de komende jaren te investeren in het verder verbeteren van inzicht in de lokale ondermijningsproblematiek en mogelijkheden voor de gemeente om deze problematiek aan te pakken. Daartoe wordt de bestuurlijke informatiepositie versterkt.
Bibob
De gemeente Den Haag past de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) sinds 2003 toe bij horeca, coffeeshops, prostitutie en grote bouwvergunningen. Jaarlijks toetsen we standaard gemiddeld 400 ondernemingen en vergunningen. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het Landelijke Bureau Bibob. Met deze doelmatige inzet van de wet Bibob gaan we ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van onder- en bovenwereld tegen. De genoemde branches blijven op deze manier gevrijwaard van criminele inmenging.
Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
De kerntaak van HEIT is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid. Door extra inzet vanuit de politie kan het team naast de controles in Den Haag controles in de hele politie-eenheid Den Haag uitvoeren.
In Den Haag worden 300 horeca- en detailhandelzaken gecontroleerd waar signalen van malversaties zijn. Signalen kunnen via meldingen van burgers binnenkomen maar ook vanuit politie of gemeentelijke diensten. Als er speciale aandacht is voor een bepaald gebied (zoals bijvoorbeeld bij een gebiedsgerichte aanpak of een analyse van het RIEC) betekent dit meestal ook dat er zaken naar boven komen die aanleiding zijn voor een HEIT-controle.
In 2018 zal HEIT in Den Haag 600 controles uitvoeren in de vergunde en niet-vergunde prostitutie, waarvan ten minste 150 controles in de thuisprostitutie. Ook blijven we signalen van illegale prostitutie in massagesalons oppakken en werken de beide teams samen als er signalen van illegale prostitutie vanuit de horeca of detailhandel zijn. In 2017 zijn twee extra formatieplaatsen vanuit de HPB aan het HEIT-team toegevoegd. Zij zijn aangewezen en worden opgeleid als toezichthouder in de vergunde branche. Zij zullen tenminste 500 controles per jaar uitvoeren, waarbij de raam-prostitutiestraten (Doubletstraat en Geleen/Hunsestraat) onverminderd aandacht krijgen. De politie blijft de intakegesprekken van nieuwe sekswerkers doen. De inzet van gemeentelijke toezichthouders biedt de politiecollega’s de mogelijkheid om zich primair te richten op de illegale branche waar de afgelopen tijd de nodige misstanden geconstateerd zijn. De inzet van het HEIT is sinds 2017 opgenomen in de structurele begroting voor een jaarlijks bedrag van € 0,7mln.
Mensenhandel en prostitutie
In de periode 2018-2021 geven we uitvoering aan de Kadernota Prostitutiebeleid 2015-2018. De gemeente zet zich in om de positie van sekswerkers te verbeteren en pakt misstanden hard aan. We evalueren het beleid met partners en partijen uit het veld en actualiseren het prostitutiebeleid.
De gemeente geeft uitvoering aan het gewijzigde prostitutiehoofdstuk van de APV. Daarbij is de nieuwe prostitutiewet zoveel mogelijk gevolgd. Zodra de nieuwe prostitutiewet is aangenomen door de Eerste Kamer implementeert de gemeente deze wet voor zover de huidige regelgeving hiervan afwijkt. Elke exploitant moet vanaf 2018 een goedgekeurd bedrijfsplan hebben waarin staat hoe de ondernemer misstanden buiten de deur houdt en welke maatregelen worden genomen om de positie van de sekswerkers te verbeteren.
Alle seksinrichtingen met een vergunning worden minimaal zes keer per jaar gecontroleerd. Elke vier jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen. Als het vermoeden bestaat dat sekswerkers het slachtoffer zijn van mensenhandel volgt een negatief werkadvies. Bij exploitanten die zich niet aan het advies houden kan de gemeente zwaardere bestuurlijke maatregelen nemen, met mogelijk meer sluitingen als gevolg. Toezicht en de handhaving op de niet-vergunde prostitutie – zoals de Chinese wellnessbranche, thuiswerkers, hotelprostitutie en de illegale escort – houdt een hoge prioriteit. Dit kan leiden tot meer sluitingen van illegale seksinrichtingen.
Hennepteelt
Den Haag pakt illegale hennepteelt hard aan. De intensieve aanpak moet leiden tot ontmanteling van ongeveer 250 hennepkwekerijen per jaar. Ook het afpakken van crimineel vermogen hoort hierbij.
De gemeente treedt op tegen personen en ondernemers die illegale hennepteelt mogelijk maken. Voorbereidingshandelingen- zoals het leveren van lampen en voedingsstoffen, kweekhokken, locaties en het aansluiten van elektra - zijn strafbaar. Deze mogelijkheden van de Opiumwet benutten we optimaal. Politie en OM treden strafrechtelijk op tegen growshops die blijven doorgaan met de verkoop van producten voor de hennepteelt. De gemeente treedt waar mogelijk bestuursrechtelijk op tegen growshophouders.
Kerntaken Openbare orde en veiligheid
Coffeeshops
Den Haag telt 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche is kleinschalig, transparant en beheersbaar. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid waarin strikte handhaving van de AHOJG-criteria (geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen jonger dan 18, geen grote hoeveelheden) centraal staat. Daarnaast hanteren we voorwaarden voor de ligging ten opzichte van scholen en voor de kwaliteit. Een blijvend punt van aandacht is de overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en in de Weimarstraat. Exploitanten hebben daarbij de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een geschikte locatie buiten de overconcentratiegebieden, waaronder panden die eventueel vrijkomen als een exploitant niet door de Bibob-toets komt. Periodiek komen de gemeente en de Vereniging Haagse Cannabis Shops samen in de werkgroep coffeeshopbeleid.
Evenementen
Den Haag wil in 2018 doorgroeien als evenementenstad. Hierbij heeft het college de ambitie geformuleerd om elke twee jaar een zgn. blockbuster, een grote publiekstrekker, op het programma te hebben. In 2018 staat een combinatie van aansprekende sport- en muziekevenementen op het programma, met als hoogtepunt de finish van de Volvo Ocean Race. Daarnaast staan er concerten van diverse artiesten op het programma op het Malieveld en het strand van Scheveningen.
Goede dienstverlening aan organisatoren van grote en kleine evenementen is voor de gemeente belangrijk. In 2018 gaan we de vergunningverlening voor grote evenementen eenvoudiger maken, naar aanleiding van een in 2017 uitgevoerde klantreis. Zo wordt het makkelijker om een herhaalde aanvraag te doen en is informatie bij de gemeente over wegwerkzaamheden en andere evenementen beter beschikbaar.
De gemeente blijft in haar dienstverlening continu aandacht besteden aan een goede balans tussen veiligheid en klantvriendelijkheid bij de vergunningverlening. In 2018 investeren we opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het in 2017 opgerichte gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium wordt onder regie van het evenementenbureau gekeken naar de geschiktheid van locaties, de mogelijkheden tot subsidiering en de begeleiding binnen de gemeente. Hierdoor moet het voor organisatoren gemakkelijker worden om een succesvol evenement te organiseren.
Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar weer in om de jaarwisseling succesvol en rustig te laten verlopen. Daarvoor is goed gecoördineerd en adequaat optreden van de hulpdiensten essentieel, maar zeker ook de inzet van talloze goedwillende Hagenaars. Overlast willen we verder terugdringen door feestelijke activiteiten zoals de vuurwerkshow op de Hofvijver te stimuleren, illegaal vuurwerk aan te pakken en het lik-op-stuk beleid door te trekken. We willen de schade in de openbare ruimte verminderen. Daarnaast worden de resultaten van de verkenning naar de bereidheid bij Haagse bewoners tot vrijwillige vuurwerkvrije zones en andere beleidsalternatieven meegenomen in de voorbereiding van de jaarwisseling. Ook zullen aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid mogelijk leiden tot nieuwe inzichten.
Voetbal
De dertig vaste camera’s op de aanvoerroutes naar het Kyocerastadion zijn recent vervangen door nieuwe exemplaren in HD-kwaliteit, zodat we beter beeld hebben. De politie wil minder inzet en meer aanwezig zijn op de achtergrond. Bijzondere incidenten en omstandigheden voorbehouden moet een inzet van minder dan 10.000 uur per jaar bereikt kunnen worden, tegen ongeveer 11.000 uur in de afgelopen seizoenen. Het komend voetbalseizoen en de seizoenen daarna gaan we door met de persoonlijke aanpak via het Veiligheidshuis van Hooligans in Beeld en Buitenspel.
Opvang Verwarde Personen
Samen met de politie, het Openbaar Ministerie en de Parnassia Groep B.V. hebben we geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Opvang Verwarde Personen (OVP). Bij deze OVP zijn ook de regiogemeenten Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar en Zoetermeer aangesloten.
De OVP is 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend met een zorgteam van (forensisch) verpleegkundigen en artsen. Ook zijn er reclasseringsmedewerkers aanwezig. Verwarde personen die binnenkomen, krijgen snel een somatische en psychiatrische screening, waarna wordt bepaald wat nodig is. Verwarde verdachten die verblijven binnen het arrestantencomplex kunnen op verzoek bezoek krijgen van een reclasseringsmedewerker en/of een GGZ-medewerker. Jaarlijks worden meer dan tweeduizend personen bij de OVP binnengebracht. De komende periode wordt samen met de dienst OCW (en GGD voor de uitvoering) geïnvesteerd in vroeg-signalering. Dat doen we door de sociale wijkteams en laagdrempelige voorzieningen dicht bij de mensen zelf in de wijken te organiseren waardoor psychiatrische hulp voorhanden is. Daarnaast regelt de gemeente passend vervoer voor personen met verward gedrag. Ook onderzoeken we hoe de nieuwe Wet verplichte GGZ kan worden geïmplementeerd binnen de gemeente.
Brandweer, rampenbestrijding en strandveiligheid | Wat gaat het kosten (€1000)= | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Brandweer, rampenbestrijding en strandveiligheid | 42.302 | 0 | 42.302 N |
Brandweerzaken
In het beleidsplan Koersen op 2020 van de Brandweer (RIS294229) staat hoe de brandweer zich de komende jaren ontwikkelt, na de realisatie van de bezuinigingsdoelstellingen. De komende periode staat in het teken van de vrijwilligers bij de brandweer met als doel om meer vrijwilligers te vinden en binden. Zij vormen een belangrijke schakel in de brandweerzorg in onze regio.
Gemeenschappelijke meldkamers in de Yp
Landelijk wordt gewerkt aan het samenvoegen van de meldkamers zodat er één landelijke meldkamerorganisatie komt. Deze samenvoeging heeft in Haaglanden al plaatsgevonden. Sinds 2014 werken de veiligheidsregio’s Haaglanden en Hollands Midden samen in de gemeenschappelijke meldkamer op ‘De Yp’ in Den Haag. Tot het moment waarop beide veiligheidsregio’s de gezamenlijke meldkamer overdragen aan het ministerie van Veiligheid en Justitie, blijven zij verantwoordelijk voor het beheer van de meldkamer. Het is nog niet duidelijk wanneer deze overdracht kan plaatsvinden. Haaglanden stelt zich op het standpunt dat deze overdracht kan plaatsvinden nadat overeenstemming is bereikt over de (inhoudelijke) afbakening van de taken binnen het meldkamerdomein. Deze overeenstemming wordt vastgelegd in een overdrachtsplan dat door de betrokken partijen wordt ondertekend.
GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio)
De GHOR heeft als missie om zorgcontinuïteit te realiseren voor de burgers van Haaglanden onder alle omstandigheden. De Wet langdurige zorg brengt met zich mee dat ouderen en zieken langer thuis blijven wonen met ondersteuning. Dat betekent dat er een toename ontstaat van het aantal verminderd zelfredzamen in de wijk. Consequenties hiervan voor de hulpdiensten zijn de komende periode een aandachtspunt, waarbij de samenwerking met gemeenten wordt gezocht. De herziening van het risicoprofiel van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH), specialisering en concentratie van zorginstellingen, leidt tot het formuleren van uitgangspunten voor de spoedeisende medische hulpverlening bij rampen en crisis.
Strandveiligheid
De gemeente neemt jaarlijks maatregelen om de strand- en zwemveiligheid te bevorderen. De gemeenteraad wordt hierover jaarlijks schriftelijk geïnformeerd. Het gaat vooral om voorlichting aan badgasten over de gevaren van het zwemmen in de zee. Dit gebeurt in overleg met de brandweer, de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade (HVRB) en de politie. De strandapp uit 2015 heeft als doel de veiligheid van watersporters en strandgasten te vergroten. Deze app wordt de komende jaren doorontwikkeld mede in het kader van de uitwerking van de Strandnota 2017-2022.
De verantwoordelijkheid voor de zwemveiligheid op en rond de Zandmotor ligt bij de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de Omgevingsdienst Midden-Holland. Zij werken daarbij nauw samen met de reddingsbrigades van het Westland en Den Haag en met de veiligheidsregio.
Bovenlokale samenwerking
Bovenlokaal wordt op het gebied van de veiligheid in verschillende verbanden samengewerkt. Daarbij gaat het om de Veiligheidsregio Haaglanden (crisisbeheersing en rampenbestrijding), het Veiligheidshuis Haaglanden (persoonsgerichte aanpak, met inbegrip van de aanpak van radicalisering en (gewelddadig) extremisme), het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (informatieknooppunt en expertisecentrum, gericht op de bestrijding van georganiseerde criminaliteit en ondermijning) en het Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid (RSIV). In al deze samenwerkingsverbanden vervult Den Haag als centrumgemeente een actieve rol en stelt kennis, expertise en capaciteit beschikbaar.
Zo is in 2017 gestart met de regionale uitrol van de benodigde (multidisciplinaire) maatregelen die aan de orde (kunnen) zijn in het geval van een terroristische aanslag of een concrete dreiging, aan de hand van een aantal scenario’s. Daarbij zijn ook de bestuurlijke besluiten in kaart gebracht die bij een dreiging of in de warme fase na een aanslag (het "eerste uur") genomen zouden moeten worden. Het COT, Crisisplan en de Universiteit Leiden hebben bij de ontwikkeling van deze aanpak ondersteuning geboden. In 2018 zal de aandacht uitgaan naar de implementatie binnen de verschillende kolommen met inbegrip van de gemeentelijke organisaties.
Het RSIV, waarin de gemeenten in de eenheid Den Haag, het OM en de politie samenwerken, biedt ondersteuning bij de uitvoering van het Regionaal Beleidsplan 2015-2018 (RBP) dat in het Regionaal Bestuurlijk Overleg (RBO, de burgemeesters van de 28 gemeenten in de politie-eenheid en Den Haag en de Hoofdofficier van Justitie) is vastgesteld. De in dit plan genoemde gezamenlijke regionale veiligheidsprioriteiten voor de jaren 2015-2018 zijn gebaseerd op de lokale prioriteiten voor deze periode. De gemeenteraad heeft het Regionaal Beleidsplan 2015-2018 onderschreven als uitgangspunt voor het te voeren veiligheidsbeleid in de eenheid Den Haag (rv 95/2014). De prioriteiten in het RBP hebben op hoofdlijnen betrekking op: geweld/High Impact Crime, woninginbraak, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit, ondermijning en overlast & maatschappelijke onrust. Op deze thema’s (waarop regionale bestuurlijke portefeuillehouders zijn aangewezen) voorziet het RSIV in praktische handreikingen, tools en de organisatie van expertmeetings. De komende tijd zal onermeer veel aandacht uitgaan naar de aanpak van ondermijning (in samenwerking met het RIEC), Cybersecurity (door het stimuleren van awareness en het vergroten van bewustzijn bij burgers en ondernemers) en het tegengaan van criminaliteit in afhankelijkheidsrelaties, met name gericht op ouderen (woningovervallen, mishandeling, babbeltrucs en diverse vormen van financieel misbruik). Ter ondersteuning van het MKB werkt het RSIV samen het (regionale) Platform Veilig Ondernemen.
In 2018 wordt gestart met de voorbereiding van het volgende Regionaal Beleidsplan (2019-2022), dat eind 2018 – voorafgaand aan de vaststelling door het RBO - ter consultatie aan de gemeenteraden zal worden aangeboden.
Veiligheidsregio Haaglanden en Crisisbeheersing
Binnen de Veiligheidsregio Haaglanden zijn de negen gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. De gemeentelijke processen zijn zoveel mogelijk geüniformeerd, waardoor de negen gemeenten als één kolom bevolkingszorg aangesloten zijn op de regionale hoofdstructuur met een organisatiestructuur die het mogelijk maakt elk type incident te managen maar wel met ruimte voor lokale invulling. Deze structuur borgt dat in iedere gemeente het bestuur bij elk incident, crisis of ramp altijd, dus 24/7, de nodige adviezen en ondersteuning ontvangt vanuit de eigen organisatie. De reguliere gemeentelijke organisatie kan naar wens worden opgeschaald. Deze structuur voorziet in aansluiting op de hulpdiensten en hun wijze van opschalen. Daarnaast is het met deze structuur mogelijk om de daadwerkelijke inzet meer te baseren op de behoefte van de samenleving. Uit incidenten blijkt immers dat burgers steeds meer zelfredzaam zijn en een belangrijke rol kunnen vervullen tijdens een incident. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de Coördinerend Gemeentelijk Functionaris (CGF). Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het gemeenschappelijke Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing ondersteunt de CGF hierbij. Den Haag faciliteert dit bureau namens de regiogemeenten.
Wat zijn de kosten in 2018?
04 - Openbare orde en Veiligheid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten | 61.045 | 59.897 | 57.709 | 57.031 | 57.030 | 57.007 |
Baten | 1.942 | 3.946 | 3.497 | 3.497 | 3.497 | 3.497 |
Saldo exclusief reserves | 59.103 | 55.951 | 54.212 | 53.534 | 53.533 | 53.510 |
Dotaties | - | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - | - |
Saldo inclusief reserves | 59.103 | 55.951 | 54.212 | 53.534 | 53.533 | 53.510 |
Saldo incidentele baten en lasten | 1.902 | 1.203 | - | - | - | - |
Structureel saldo programma | 61.005 | 57.154 | 54.212 | 53.534 | 53.533 | 53.510 |
Binnen het programma openbare orde en veiligheid gaat 75% van de uitgaven als bijdrage naar de Veiligheidsregio Haaglanden. De overige middelen zullen worden ingezet voor het uitvoeren veiligheidsbeleid van de gemeente. De dekking van dit programma is voor 94% uit algemene middelen en de overige 6% wordt gedekt door bijdragen van het Rijk danwel buurgemeenten. Deze bijdragen hebben allen een specifiek doel.
Verloop financiële overzichten
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Lasten Gedrukte begroting 2017-2020 | 55.246 | 54.545 | 53.867 | 53.866 | 53.866 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 55.246 | 54.545 | 53.867 | 53.866 | 53.866 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | - | - | - | - | - |
Autonome ontwikkelingen (overig) | - | - | - | - | - |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | 474 | - | - | - | - |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 4.177 | 3.164 | 3.164 | 3.164 | 3.141 |
Lasten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 59.897 | 57.709 | 57.031 | 57.030 | 57.007 |
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Baten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Baten Gedrukte begroting 2017-2020 | 920 | 920 | 920 | 920 | 920 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 920 | 920 | 920 | 920 | 920 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | - | - | - | - | - |
Autonome ontwikkelingen (overig) | - | - | - | - | - |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | 474 | - | - | - | - |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 2.552 | 2.577 | 2.577 | 2.577 | 2.577 |
Baten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 3.946 | 3.497 | 3.497 | 3.497 | 3.497 |
Voorzieningen 2018 | Beginsaldo | Dotaties | Bestedingen | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|
Voorziening Overgangsregeling FLO | 6.906 | 2.618 | 3.337 | 6.187 |
6.906 | 2.618 | 3.337 | 6.187 |
Producten
(bedragen x €1.000)
Bestrijding Onveiligheid
- Lasten € 14.825
- Baten € 3.497
- Saldo € 11.328
Bestrijding Onveiligheid
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 14.825 | 14.147 | 14.146 | 14.123 |
Baten | 3.497 | 3.497 | 3.497 | 3.497 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 18.322 | 17.644 | 17.643 | 17.620 |
Strandveiligheid
- Lasten € 878
- Baten € 0
- Saldo € 878
Strandveiligheid
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 878 | 878 | 878 | 878 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 878 | 878 | 878 | 878 |
Brandweer en rampenbestrijding
- Lasten € 41.424
- Baten € 0
- Saldo € 41.424
Brandweer en rampenbestrijding
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 41.424 | 41.424 | 41.424 | 41.424 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 41.424 | 41.424 | 41.424 | 41.424 |
Bestrijding Onveiligheid (DSO)
- Lasten € 582
- Baten € 0
- Saldo € 582
Bestrijding Onveiligheid (DSO)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 582 | 582 | 582 | 582 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 582 | 582 | 582 | 582 |