Veiligheidsregio Haaglanden

Programma:

Doel:

Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing

Betrokkenen:

De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.

Openbaar belang:

Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en
andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing. Het voorkomen,
beperken en bestrijden van brand en gevaar voor mensen en dieren. Het toezicht
houden op het strand en het redden van baders in nood en beheer van
strandposten.

Bestuurlijk belang:

Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is opgedragen aan de
burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke
grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter
van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.

Aandelen belang:

Er is sprake van een gewogen stemverhouding. De gemeente Den Haag heeft, als
gemeente met meer dan 300.000 inwoners, vijf stemmen.

Financieel belang:

De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden
(VRH) voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid is voor
2018 begroot op € 42,965 mln. Dit is inclusief de bijdrage vanuit de dienst
DSO,voor advisering in het kader van bouwvergunningen.

Materiële risico's:

Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare
weerstandscapaciteit en alle gekwantificeerde risico’s waarvoor geen voorzieningen
zijn gevormd en die van materiële betekenis kunnen zijn. Deze ratio bedraagt
(jaarrekening VRH 2016) voor de VRH 1,01 (1.466/1.458) en dit betekent dat het
weerstandsvermogen “voldoende” is.

Ontwikkelingen:

Binnen de VRH werken negen gemeenten samen ter voorbereiding op bestrijding
van rampen en zware ongevallen. Dit gebeurt met de politie, de brandweer en de
geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio. Het accent van de VRH ligt
op de bevolkingszorg ter voorbereiding op een eventuele ramp of crisis. Op grond
van de nieuwe visie op bevolkingszorg wordt in 2017 een organisatiestructuur
geïmplementeerd die het mogelijk maakt elk type incident te managen; een model
waarmee alle negen gemeenten kunnen werken maar wel ruimte blijft voor lokale
invulling. Deze structuur borgt dat in iedere gemeente het bestuur bij elk incident,
crisis of ramp altijd, dus 24/7, de nodige advies en ondersteuning ontvangt vanuit
de eigen organisatie.In 2013 is in het kader van de ‘Landelijke Meldkamer
Organisatie’bepaald te komen tot één landelijke meldkamerorganisatie waarbij

prioriteit wordt gegeven aan het samenvoegen van de huidige meldkamers. Sinds 2014 werken de veiligheidsregio’s Haaglanden en Hollands Midden samen in de gemeenschappelijke meldkamer op ‘De Yp’ (Den Haag). Tot het moment waarop beide veiligheidsregio’s de gezamenlijke meldkamer overdragen aan het ministerie van Veiligheid & Justitie, blijven zij verantwoordelijk voor het beheer van de meldkamer. Onduidelijk is thans nog wanneer deze overdracht kan plaatsvinden. Haaglanden stelt zich op het standpunt dat deze overdracht kan plaatsvinden nadat overeenstemming is bereikt over de (inhoudelijke) afbakening van de taken binnen het meldkamerdomein. Deze overeenstemming wordt vastgelegd in een overdrachtsplan dat door de betrokken partijen wordt ondertekend.

Ambtelijke benoemingen:

Geen