Wegbeheer
Onderhoud van de wegen is noodzakelijk om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Op grond van de ‘Haagse nota mobiliteit 2010-2020’ en de ‘kadernota openbare ruimte’ (RIS 249315) worden nadere prioriteiten voor het wegonderhoud gesteld. Elementen uit het verkeersplan zijn onder andere het concentreren van doorgaand verkeer op hoofdroutes, het bevorderen van het fietsverkeer en het aantrekkelijker maken van lopen door de stad. Hiermee worden, nog meer dan voorheen, de prioriteiten in het wegonderhoud gelegd op de belangrijkste delen van de weginfrastructuur. In de kadernota wordt de nadruk vooral gelegd op het afstemmen van de werkzaamheden in de openbare ruimte.
In het ‘meerjarenprogramma wegonderhoud 2014-2018’ (RIS 265100) zijn de beleidsdoelstellingen opgenomen voor het planmatig wegonderhoud. Deze doelstellingen zijn:
- realiseren van een goede circulatie van het autoverkeer;
- een goede en snelle dienstverlening door de hulpdiensten en het openbaar vervoer op de hoofdwegen;
- een goed functionerend fietspadennetwerk, dat uitnodigt om te gaan fietsen;
- zorgen dat voetgangers, de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, zich op een prettige manier en zonder gevaar en obstakels kunnen verplaatsen.
Om deze doelstellingen te kunnen realiseren wordt bij het planmatig onderhoud voorrang gegeven aan het onderhoud van hoofdroutes, fietspaden en het onderhoud van drukbelopen voetpaden. Het resterende budget zal worden ingezet op het onderhoud van de verblijfswegen met elementen-verharding, zoals woonstraten. Het uitgangspunt is om onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk af te stemmen om een kwaliteitslag te kunnen maken en zo de openbare ruimte te verbeteren. Deze werkwijze is goedkoper en zorgt voor minder overlast voor onze inwoners. Bij de planning van het onderhoud krijgen wegonderhoudsprojecten, die gecombineerd kunnen worden uitgevoerd daarom voorrang.
Ieder jaar wordt door middel van inwonersonderzoek de waardering voor het wegonderhoud in kaart gebracht. In 2016 waardeerde het overgrote deel (79 procent) het wegonderhoud met een cijfer van 7 of hoger.
Dankzij de bestemmingsreserve “Werk met werk” wordt sinds 2013 aan de kwaliteit van de buitenruimte een stevige impuls gegeven. Door het opknappen van de buitenruimte te combineren met geplande werkzaamheden (riolering, groot onderhoud, etc.) zijn veel Haagse straten naar het gewenste kwaliteitsniveau gebracht tegen een relatief kleine extra investering. Om deze efficiënte werkwijze ook de komende jaren voort te kunnen zetten, is in de meerjarenbegroting 2017-2020 een bedrag van € 4 mln. (incidenteel) en € 500.000,- (structureel) per jaar opgenomen. In 2018 wordt een kwalitatieve impuls aan de buitenruimte gegeven bij projecten in bijvoorbeeld Bezuidenhout- Oost, de Bloemenbuurt, de Hofzichtlaan, Duindorp, het Transvaalkwartier Zuid, de Vlaskamp, de Frederik Hendriklaan, de Weteringskade en Kraayenstein (RIS295337).
Uitvoeringsbudget wegbeheer | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsbudget programma 10 | 17.663 | 19.477 | 17.012 | 16.974 |
Uitvoeringsbudget programma 19 | 6.235 | 6.235 | 6.235 | 6.235 |
Totaal | 23.898 | 25.712 | 23.247 | 23.209 |