2. Beleggingen en korte liquiditeiten
2a Gecontracteerde beleggingen
Overzicht beleggingen (x € 1 mln.) | Restant per ultimo 2018 |
---|---|
Fonds Uiver 2006 | 124 |
Belegging Meewind | 10 |
Totaal | 134 |
Fonds Uiver 2006 is een belegging van de gemeente die voortvloeit uit de verkoop van voormalige woningbouwleningen. Het fonds bestaat uit gekochte obligaties van financials met goede tot zeer goede kredietwaardigheid. De portefeuille bestaat voor 88% uit instellingen met een triple A-rating en 12% met een single A. Het gemiddelde rentepercentage is 4,35%. De marktwaarde van Fonds Uiver 2006 bedroeg op 31 december 2016 € 254 mln. Rente- en aflossingsbedragen vanuit Fonds Uiver worden opgenomen in de totale gemeentelijke liquiditeitspositie. Deze aflossingen worden opgenomen in de totale gemeentelijke liquiditeitspositie. Ultimo 2018 bedraagt de portefeuille € 124 mln.
Fonds Uiver 2006 wordt beheerd door ASR Vermogensbeheer. Hiervoor betaalt de gemeente een beheervergoeding van 0,07% over de marktwaarde van dit fonds. Voor 2018 wordt circa € 0,2 mln. betaald aan beheervergoeding.
Meewind is een fonds dat particulieren, overheden en bedrijven de kans biedt te participeren in duurzame energieprojecten. De gemeente Den Haag heeft vanaf 2009 een participatie in subfonds Zeewind van € 9,7 mln., een groot windmolenpark op het Belgische gedeelte van de Noordzee. De marktwaarde van Meewind op 31 december 2016 bedroeg € 13,7 mln. De gemeente verwacht in 2018 € 0,8 mln. dividend te ontvangen.
Voorziening
Het Fonds Uiver 2006 bevat obligaties van banken met een goede tot zeer goede kredietwaardigheid. Risico in de portefeuille kan ontstaan wanneer gedurende de looptijd van deze portefeuille de kredietwaardigheid van een van de banken waarin is belegd onder druk komt te staan of neerwaarts wordt bijgesteld. Mogelijk ontstaat daardoor het risico van koersverlies bij verkoop. Dit risico wordt als klein beschouwd. Daarom is er geen voorziening getroffen.
Voor de belegging in het windmolenpark Meewind is een voorziening getroffen, conform de Basel II-norm, van € 0,8 mln.
Overzicht overige uitzettingen (x € 1 mln.) | Restant per ultimo 2018 |
---|---|
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten | 0,2 |
Totaal | 0,2 |
Om een impuls te geven aan de Haagse woningmarkt is de gemeente Den Haag voor één jaar, te weten 1 maart 2014 tot 1 maart 2015, startersleningen gaan verstrekken. Na afloop van de looptijd van de leningen wordt de storting terugontvangen.
2b Korte liquiditeiten
Betalingsproces
Het verdere digitaliseren van de Haagse dienstverlening stelt hogere eisen aan de veiligheid en de beschikbaarheid van de gemeentelijke (onderliggende) betaalinfrastructuur. Gemeente Den Haag streeft er samen met de huisbank BNG Bank naar om de veiligheid van het betalingsverkeer verder te bevorderen. In dit kader worden voor systemen, zoals voor uitkeringen en belastingen, voorbereidingen getroffen, zodat automatische uitwisseling van betalingsopdrachten en rekeninginformatie via een beveiligde gemeente/bankomgeving rechtstreeks kan plaatsvinden.
Na de succesvolle invoering van Europees betalingsverkeer (SEPA) wordt instant betalingsverkeer met directe af- en bijschrijvingen de nieuwe maatschappelijke norm. Hiermee wordt een overboeking onmiddellijk bijgeschreven op de bankrekening van de begunstigde. Deze heeft het geld binnen enkele seconden beschikbaar, ongeacht bij welke bank burgers een bankrekening aanhouden. Verder is het gebruik van mobiel bankieren apps explosief toegenomen. Deze trends hebben mogelijk een uitbreiding van de gemeentelijke dienstverlening tot gevolg.
De gemeente betaalt jaarlijks ongeveer 120.000 facturen aan leveranciers. Net als de jaren ervoor is ook voor 2018 de doelstelling om 90 procent van de ontvangen facturen binnen 30 dagen te betalen. We willen meer efficiëntie bereiken door meer facturen volledig digitaal te verwerken. Het is daarom een goede ontwikkeling dat steeds meer leveranciers facturen digitaal aanbieden.
De gemeente krijgt niet alleen facturen, maar verstuurt ze zelf ook aan klanten. De doelstelling is om 90 procent van de facturen binnen 60 dagen te innen. Het innen van facturen is een belangrijk aandachtspunt voor de gemeente. Wij hanteren een redelijke betaaltermijn van 30 dagen. Deze handhaven wij als er niet betaald wordt.
Liquiditeitsprognose
Uitgangspunt voor de raming van de liquiditeitsprognose is de meerjarenbegroting, vertaald naar inkomsten en uitgaven en in het bijzonder de ontwikkelingen op grote projecten en investeringen.
Schatkistbankieren
De gemeente Den Haag heeft geen tijdelijk overtollige middelen. Ook voor 2018 en verder wordt verwacht dat het totaal van alle gemeentelijke bankrekeningen elke dag negatief zal blijven. De gemeente Den Haag heeft tot nu toe nog geen gebruik hoeven te maken van het verplicht schatkistbankieren.
Renterisico financiering korte termijn (begrotingstotaal nog niet beschikbaar)
Het risico op kortlopende financiering (looptijd korter dan 1 jaar) wordt beperkt door de kasgeldlimiet (wet financiering decentrale overheden, Fido). De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kortlopend mag lenen. Een tijdelijke overschrijding van de kasgeldlimiet is toegestaan. De kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal. Het begrotingstotaal voor 2018 is € 2.335 mln. De kasgeldlimiet voor 2018 komt op basis daarvan uit op € 198 mln. In 2018 (en volgende jaren) verwacht de gemeente een liquiditeitstekort te hebben van € 198 mln. Dit tekort is gelijk aan de kasgeldlimiet.
Liquiditeitspositie t.o.v. kasgeldlimiet 2018
Het liquiditeitstekort wordt onder andere veroorzaakt door de betaling van rente en aflossing van opgenomen langlopende leningen, voorgenomen reguliere investeringen (minimaal € 200 mln. per jaar) Afhankelijk van de renteontwikkeling op de geld- en kapitaalmarkt zal deze financieringsbehoefte worden ingevuld met kortlopende leningen (rekening-courantkrediet, kasgeld) en langlopende leningen (fixe, lineair, annuïtair). Door de zeer lage korte rente wordt het verwachte liquiditeitstekort in 2018, met inachtneming van de kasgeldlimiet, zo veel mogelijk kort gefinancierd. Hierdoor kan de gemeente maximaal profiteren van de lage (en zelfs negatieve) rente.
Grafiek liquiditeitsprognose meerjarenraming 2017-2021
2c Resultaat
Rente/beleggingsresultaat
De gemeente verwacht in 2018 op de korte liquiditeitspositie € 0,3 mln. aan rente te ontvangen. Het verwachte kortlopende tekort van € 199 mln. zal gefinancierd worden door het aantrekken van kortlopende leningen bij financiële instellingen en andere gemeenten tegen een verwacht rentepercentage van gemiddeld minus 0,15%.
Voor de opgenomen langlopende leningen betaalt de gemeente in 2018 circa € 26 mln. tegen een gemiddelde rente van circa 2,29%. Voor de uitgezette langlopende leningen aan derden ontvangt de gemeente in 2018 circa € 6,1 mln. tegen een gemiddelde rente van circa 3,97%. Uit Fonds Uiver 2006 wordt € 7,8 mln. aan rente ontvangen. De afsluitprovisie met betrekking tot de derivaten, circa 0,01% rente, is verdisconteerd in het contractuele rentepercentage De gemeente betaalt daar geen afzonderlijk bedrag voor.
De gemeente verwacht in 2018 totaal € 19,1 mln. aan dividend te ontvangen. Hiervan heeft € 0,8 mln. betrekking op de belegging in Windmolenpark Meewind. Daarnaast treed de gemeente op als aandeelhouder in een aantal vennootschappen. Vanuit deze vennootschappen wordt een dividend verwacht van € 18,3 mln. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.