Kostendekkende heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2018 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.
Afvalstoffenheffing | 2018 |
---|---|
Lasten Afvalstoffenheffing (zie programma 10) | 58.082 |
Toegerekende Overhead | 3.685 |
Toegerekende BTW | 690 |
Totaal toegerekende kosten Taakveld | 62.457 |
Opbrengst heffingen | -58.704 |
Kwijtscheldingen | 7.250 |
Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.) | -4.844 |
Totale baten | -56.298 |
Jaartekort/onttrekking uit de egalisatievoorziening | 6.159 |
Dekkingspercentage | 90,1% |
De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie bepaald per verordening. De kosten en opbrengsten worden over hele verordening van de afvalstoffenheffing huishoudelijk afval beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij de meergezinshuishouden meer betalen, dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is:
- een beperkt deel van de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing, dus niet alle btw-kosten;
- de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing;
- het dividend HMS als bate te verrekenen met de afvalstoffenheffing (wat leidt tot een lager tarief).
Het uitgangspunt van de gemeente is 100% kostendekkendheid. In 2018 vindt een onttrekking uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing plaats voor o.a. extra orac’s.
Rioolheffing | 2018 |
---|---|
Subtotaal product Riolering | 34.699 |
Toegerekende lasten | |
Toegerekende overhead | 929 |
Toegerekende BTW | 2.657 |
Totaal Lasten Riolering | 38.285 |
Baten | |
Rioolheffing | -38.335 |
Kwijtscheldingen | 50 |
Totaal baten | -38.285 |
Toelichting op de kostendekkendheid
De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Tot en met 2020 werkt de gemeente met het GRP voor de periode 2016-2020. De kosten van de invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijke rioleringsstelsel worden bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/ grondexploitatie.
De Verordening rioolheffing 2009 is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven volledig worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.
De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. De eigenarenheffing bedraagt per 1 januari 2017 €139,56 per aansluiting per jaar. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en / of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgende 500 kubieke meter afvalwater € 190,93 in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijk gesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.
Omgevingsvergunningen
Berekening van kostendekkendheid | 2018 |
---|---|
Kosten taakveld, incl. (omslag)rente | 15.045 |
Overhead, incl. (omslag)rente | 5.609 |
Totale kosten | 20.654 |
Opbrengst heffingen | 12.970 |
Inkomsten taakveld excl. heffingen | 1.500 |
Totale inkomsten | 14.470 |
Dekkingspercentage | 70,1% |
Toelichting
De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere vergunning of activiteiten worden gemaakt (kruissubsidiëring).
Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en de kleine bouwplannen. Dit is een politieke keuze. Het loslaten van deze kruissubsidiëring zou tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen leiden.
De opbrengst leges omgevingsvergunning, activiteit bouwen, is in 2018 (ten opzichte van 2017) ruim
€ 4 mln. lager geraamd in verband met de hiervoor onder ’tariefsontwikkelingen 2018’ genoemde maatregelen: (1) pilot ‘groene leges’, (2) tariefsverlaging van 10% voor bouwplannen met een bouwsom groter dan € 250.000 en (3) verlaging maximumtarief bouwleges van € 2,5 mln. naar € 1 mln.
De inkomsten taakveld excl. heffingen (€ 1,5 mln.) zijn algemene middelen die worden toegevoegd aan de voorziening bouwleges in verband met: (1) compensatie van € 1.000.000 voor een lager legestarief voor plannen tot een bouwsom van € 250.000 (afspraak coalitieakkoord) en (2) een bijdrage van
€ 500.000 vanuit de Veiligheidsregio Haaglanden.
Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is specifieke activiteiten buiten het kostenverhaal te houden:
Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
- De kosten van (compensabele) BTW.
- De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunning, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.
Het overzicht gemeentelijke tarieven bevat een totaaloverzicht van de kostendekking van de gemeentelijke heffingen.