Kostendekkende heffingen

Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2018 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.

Afvalstoffenheffing

2018

Lasten Afvalstoffenheffing (zie programma 10)

58.082

Toegerekende Overhead

3.685

Toegerekende BTW

690

Totaal toegerekende kosten Taakveld

62.457

Opbrengst heffingen

-58.704

Kwijtscheldingen

7.250

Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.)

-4.844

Totale baten

-56.298

Jaartekort/onttrekking uit de egalisatievoorziening

6.159

Dekkingspercentage

90,1%

De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie bepaald per verordening. De kosten en opbrengsten worden over hele verordening van de afvalstoffenheffing huishoudelijk afval beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij de meergezinshuishouden meer betalen, dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is:

  • een beperkt deel van de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing, dus niet alle btw-kosten;
  • de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing;
  • het dividend HMS als bate te verrekenen met de afvalstoffenheffing (wat leidt tot een lager tarief).

Het uitgangspunt van de gemeente is 100% kostendekkendheid. In 2018 vindt een onttrekking uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing plaats voor o.a. extra orac’s.

Rioolheffing

2018

Subtotaal product Riolering

34.699

Toegerekende lasten

Toegerekende overhead

929

Toegerekende BTW

2.657

Totaal Lasten Riolering

38.285

Baten

Rioolheffing

-38.335

Kwijtscheldingen

50

Totaal baten

-38.285

Toelichting op de kostendekkendheid

De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Tot en met 2020 werkt de gemeente met het GRP voor de periode 2016-2020. De kosten van de invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijke rioleringsstelsel worden bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/ grondexploitatie.
De Verordening rioolheffing 2009 is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven volledig worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.
De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. De eigenarenheffing bedraagt per 1 januari 2017 €139,56 per aansluiting per jaar. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en / of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgende 500 kubieke meter afvalwater € 190,93 in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijk gesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.


Omgevingsvergunningen

Berekening van kostendekkendheid

2018

Kosten taakveld, incl. (omslag)rente

15.045

Overhead, incl. (omslag)rente

5.609

Totale kosten

20.654

Opbrengst heffingen

12.970

Inkomsten taakveld excl. heffingen

1.500

Totale inkomsten

14.470

Dekkingspercentage

70,1%


Toelichting
De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere vergunning of activiteiten worden gemaakt (kruissubsidiëring).

Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en de kleine bouwplannen. Dit is een politieke keuze. Het loslaten van deze kruissubsidiëring zou tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen leiden.

De opbrengst leges omgevingsvergunning, activiteit bouwen, is in 2018 (ten opzichte van 2017) ruim
€ 4 mln. lager geraamd in verband met de hiervoor onder ’tariefsontwikkelingen 2018’ genoemde maatregelen: (1) pilot ‘groene leges’, (2) tariefsverlaging van 10% voor bouwplannen met een bouwsom groter dan € 250.000 en (3) verlaging maximumtarief bouwleges van € 2,5 mln. naar € 1 mln.

De inkomsten taakveld excl. heffingen (€ 1,5 mln.) zijn algemene middelen die worden toegevoegd aan de voorziening bouwleges in verband met: (1) compensatie van € 1.000.000 voor een lager legestarief voor plannen tot een bouwsom van € 250.000 (afspraak coalitieakkoord) en (2) een bijdrage van
€ 500.000 vanuit de Veiligheidsregio Haaglanden.

Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is specifieke activiteiten buiten het kostenverhaal te houden:
Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.

  • De kosten van (compensabele) BTW.
  • De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunning, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.


Het overzicht gemeentelijke tarieven bevat een totaaloverzicht van de kostendekking van de gemeentelijke heffingen.