Financiële kengetallen

Het BBV schrijft een set financiële kengetallen voor. Op basis van deze set kengetallen krijgt u in één oogopslag een beeld van de financiële positie van de gemeente. In de onderstaande tabel vindt u de kengetallen. De kengetallen zijn gebaseerd op een geprognosticeerde balans die extracomptabel tot stand is gekomen. De geprognosticeerde balans houdt nog geen rekening met de effecten van een verkoop van Eneco. Een verkoop van Eneco heeft in beginsel een positief effect op het eigen vermogen en de financieringspositie van de gemeente. De omvang van dit effect is mede afhankelijk van de verkoopopbrengst, wanneer deze plaatsvindt en van de aanwending daarvan.

Financiële kengetallen

jaarrekening 2016

begroting 2017

begroting 2018

begroting 2019

begroting 2020

begroting 2021

Netto schuldquote

54,9%

64,2%

71,1%

79,0%

76,8%

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen)

46,0%

54,8%

62,9%

70,8%

68,8%

Solvabiliteitsratio

27,8%

25,4%

20,7%

21,3%

21,1%

20,1%

Structurele exploitatieruimte

0,5%

0,5%

0,6%

0,7%

1,0%

Grondexploitatie

2,9%

3,3%

3,5%

3,6%

3,6%

3,5%

Belastingcapaciteit

76%

76%

75%

75%

74%

74%

EMU-saldo (in dzd. Euro's)

-292.722

-226.000

-165.000

-164.000

34.000

Netto Schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. De komende jaren neemt de netto schuldquote van de gemeente toe. Dit komt omdat de gemeente geld aantrekt voor de uitvoering van investeringsprojecten en door verstrekte leningen aan enkele verbonden partijen/derden. Om deze leningen te kunnen verstrekken heeft de gemeente geld op de kapitaalmarkt geleend. Deze leningen zijn één op één door verstrekt aan de verbonden partij. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Financiering. De Haagse netto schuldquote ligt binnen de algemeen aanvaarde normen.

Netto Schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen aan derden)
De gemeente leent geld voor de financiering van de eigen activiteiten. Om een goed beeld te krijgen van de omvang daarvan, wordt de totale financiering gecorrigeerd voor de leningen die de gemeente aan derden verstrekt. De gemeente leent de komende jaren meer voor de financiering van de eigen investeringen. De Haagse bevolking groeit elk jaar verder, en de gemeente wil de dienstverlening aan haar burgers, ook de nieuwe, op z’n minst op hetzelfde niveau handhaven. Hierbij horen grote investeringen die deels met geleend geld worden betaald. Met de financieringsbrief gemeentelijke financiering 2017 wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de voorgenomen financieringsstrategie voor de komende periode. Daarnaast nemen door de uitvoering van het voorgenomen beleid de bestemmingsreserves af. Het betekent dat het voorgenomen beleid wordt uitgevoerd.

Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin het bezit op de balans gefinancierd is door het eigen vermogen. De solvabiliteitsratio van de gemeente Den Haag blijft de komende jaren stabiel tussen de twintig en vijfentwintig procent. De afname van de solvabiliteit komt door de inzet van de bestemmingsreserves. Tegenover de lagere bestemmingsreserves staat een hoger niveau aan voorzieningen. De stad wordt hierdoor aantrekkelijker voor bewoners, bedrijven en instellingen. De Haagse solvabiliteitsratio ligt in lijn met de andere grote gemeenten.

Structurele exploitatieruimte
Het kengetal “structurele exploitatieruimte” geeft inzicht in welke mate de structurele lasten van de gemeente gedekt zijn door structurele baten. Een positief percentage betekent dat incidentele lasten deels uit structurele middelen worden gedekt. Een negatieve percentage betekent dat structurele lasten deels uit incidentele baten worden gedekt. Het kengetal drukt daarmee niet uit of sprake is van een begrotingstekort of – overschot. Den Haag heeft voor de komende jaren een nagenoeg structureel sluitende begroting. Een klein percentage van incidentele lasten worden gedekt door de structurele middelen om de begroting sluitend te krijgen.

Grondexploitatie
De waarde van de grondexploitaties bij de gemeente Den Haag vormen een gering deel van de totale baten.

Belastingcapaciteit
Het kengetal belastingcapaciteit geeft weer hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde van alle gemeenten. Een belastingcapaciteit van 100% betekent dat de woonlasten exact het landelijk gemiddelde zijn. Een lager percentage dan 100% betekent dat de woonlasten per huishouden lager zijn dan het landelijke gemiddelde. Den Haag heeft met een percentage van 76% (relatief) lage woonlasten ten opzichte van het landelijk gemiddelde en alle andere gemeente.

EMU-saldo
Tot en met 2018 verwacht de gemeente een hoger EMU-tekort dan over de afgelopen jaren. Hieraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Dit hangt onder meer samen met de realisatie van het Spuikwartier, de Rotterdamsebaan en de aankoop van het Forum gebouw. Daarnaast is de uitvoering van het incidentele beleid uit het coalitieakkoord voor deze jaren voorzien. Beide ontwikkelingen zorgen ervoor dat het tekort in deze jaren toeneemt. Het landelijke beeld is dat in de realisatie het EMU-saldo doorgaans lager is dan het begrote saldo. Na 2020 lijkt het EMU-saldo af te nemen. Voor een belangrijk deel komt dit doordat de (vervangings)investeringen voor die jaren nog niet volledig in te schatten zijn.

Geprognosticeerde balans
De geprognosticeerde balans biedt inzicht in de hoofdlijnen van de effecten van de verwachte financiële ontwikkeling van de gemeente in de komende jaren op de balans.
De komende jaren neemt de materiële vaste activa van de gemeente toe. Voor een deel komt dit door de gewijzigde regelgeving in het BBV waardoor activa met een maatschappelijk nut voortaan geactiveerd moet worden, waar voorheen deze activa deels ten laste van de exploitatie en of de reserves werd gebracht. De terugloop van het eigen vermogen door inzet van de bestemmingsreserves wordt hierdoor gedempt. Daarnaast voert de gemeente zijn investeringsagenda, waar onder de fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein, het Spuikwartier en de Rotterdamsebaan. Ook zet de gemeente de komende jaren de bestemmingsreserves in voor de realisatie van het afgesproken beleid. De investeringen worden deels met langlopende leningen (schulden) betaalt. De langlopende schulden blijven onder de in de literatuur genoemde bovengrens van 130 procent van de exploitatie. Met andere woorden: de financiële positie van de gemeente blijft gezond.

Geprognotiseerde balans

jaarrekening 2016

begroting 2017

begroting 2018

begroting 2019

begroting 2020

begroting 2021

Vaste activa

Immateriële vaste activa

215

0

0

0

0

0

Materiële vaste activa

1.479.669

1.624.000

1.741.000

1.852.000

2.021.000

1.963.000

Financiële vaste activa

447.865

444.000

431.000

394.000

380.000

367.000

1.927.749

2.068.000

2.172.000

2.246.000

2.401.000

2.330.000

Vlottende activa

Voorraden

65.465

79.000

82.000

80.000

81.000

81.000

Uitzettingen/Vorderingen

726.991

303.000

286.000

257.000

245.000

246.000

Overlopende activa

229.678

206.000

215.000

217.000

213.000

215.000

Liquide middelen

2.637

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

1.024.771

590.000

585.000

556.000

541.000

544.000

Totaal Activa

2.952.520

2.658.000

2.757.000

2.802.000

2.942.000

2.874.000

Vaste passiva

Eigen Vermogen

819.360

707.000

611.000

566.000

580.000

563.000

Voorzieningen

178.710

156.000

146.000

135.000

127.000

120.000

Langlopende schulden

1.052.001

1.240.000

1.286.000

1.324.000

1.445.000

1.582.000

2.050.071

2.103.000

2.043.000

2.025.000

2.152.000

2.265.000

Vlottende passiva

Vlottende schulden

848.068

478.000

646.000

711.000

720.000

541.000

Overlopende passiva

54.380

77.000

68.000

66.000

70.000

68.000

902.448

555.000

714.000

777.000

790.000

609.000

Totaal Passiva

2.952.519

2.658.000

2.757.000

2.802.000

2.942.000

2.874.000