Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
Coördinerend portefeuillehouder: Karsten Klein
Het programma zorg en welzijn is gericht op:
- stimuleren van eigenaarschap van mensen in wijken en een vitale samenleving;
- bevorderen dat ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk (zelfstandig) mee kunnen doen aan alle aspecten van het leven;
- zorg voor mensen met ggz- en/of verslavingsproblematiek, dak- en thuislozen, verslaafden, prostituees en slachtoffers van huiselijk geweld;
- verbeteren van de volksgezondheid.
De gemeente wil een leefomgeving waar ouderen en mensen met een functionele (mentale of fysieke) beperking zelfstandig wonen, waar zorg en ondersteuning is voor kwetsbare inwoners en een waar mensen gezonder leven. Belangrijk daarbij is de rol die familie en buren en maatschappelijke/levensbeschouwelijke organisaties vervullen. In een vitale samenleving voelen mensen zich verantwoordelijk voor zichzelf, voor elkaar en in veel gevallen ook voor de eigen wijk of buurt. Er is professionele zorg beschikbaar voor mensen die dat nodig hebben. De gemeente ondersteunt vrijwilligerswerk en mantelzorgers en faciliteert maatschappelijke organisaties. We stimuleren inwoners met ideeën om ondersteuningstaken slimmer te organiseren.
Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten in 2018?
Transformatie van zorg en welzijn
In 2018 gaan we verder met de transformatie van zorg en welzijn om de vitale en gezonde samenleving mogelijk te maken. Uiteraard is continuïteit van zorg voor kwetsbare Hagenaars gegarandeerd.
- Integraal aanbod: een vloeiende overgang tussen algemene en maatwerkvoorzieningen. Zo is de hulpverlening aan mensen met psychische en/of verslavingsproblemen sterk verbeterd door ondersteuningscapaciteit vanuit de Wmo toe te voegen aan de behandelcapaciteit van de ggz-wijkteams. We zetten in op preventie. We willen dat mensen minder belemmeringen hebben om mee te doen, meer kansen om erbij te horen en weer veerkracht krijgen. Met een preventieve integrale aanpak worden gezondheidsachterstanden teruggebracht door specifiek in te zetten op de risicogroepen voor gezondheidsproblemen.
- Verbeteren van de toegang naar maatschappelijke ondersteuning: op verschillende manieren worden drempels weggenomen om gebruik te maken van maatschappelijke ondersteuning, zoals de vormvrije toegang, verbetering digitale toegang, verbetering keukentafelgesprek, een nieuw model voor de wijkteams en betere informatievoorziening.
- Innovatief klimaat: in het programma ‘Vitaal en gezond langer zelfstandig wonen’ werken we aan innovatieve oplossingen en warme zorgstructuren zodat Hagenaars meer regie over hun eigen leven kunnen houden. We werken met veel andere organisaties en met inwoners samen aan preventie, toekomstbestendig wonen, technologische innovatie en zorg & economie. Het iZi-project, waarin we technologie en sociale verbinding inzetten, om mensen langer thuis te laten wonen en de Scootmobielpool zijn hiervan succesvolle voorbeelden. Daarnaast richten we een zorginnovatiefonds op om innovatie te stimuleren.
- Sociaal eigenaarschap: we stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning en zorg en dagen inwoners uit het eigenaarschap op te pakken. Dit gebeurt door begeleiding en financiering van deze initiatieven en de verdere inrichting van een helpdesk waarbinnen inwoners zelf ook een actieve rol hebben (zie ook webpagina denhaag.nl/samenzorgregelen). Voor het oplossen van concrete knelpunten wordt een initiatieven makelaar ingezet (in samenwerking met het Actieprogramma Burgerparticipatie 2016-2020). Daarnaast zal een stadsbrede en wijkgerichte communicatiecampagne worden uitgevoerd.
Minder budget
Aandachtspunt is dat de middelen die Den Haag in de begroting beschikbaar heeft voor zorg en welzijn afnemen, terwijl de maatschappelijke en wettelijke opgave toeneemt. De daling van de budgetten in de begroting is een gevolg van de afnemende rijksbudgetten voor de Wmo en het aflopen van aanvullende middelen die de raad beschikbaar heeft gesteld. Naar verwachting zal bij ongewijzigd beleid het break-even point eind 2018/begin 2019 worden bereikt.
Bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen
Zorg en welzijn levert een bijdrage aan de duurzaamheidsdoelen door het gebruik van alternatieve energiebronnen door Buurthuizen van de Toekomst, het inzetten op hergebruik bij hulpmiddelen en het formuleren van eisen bij de aanbesteding van de Taxibus ten aanzien van de emissie-uitstoot. Verder levert dit programma direct een bijdrage aan vier van de zeventien Duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties voor 2030 heeft geformuleerd. Het gaat om de volgende vier doelen met de geformuleerde subdoelen tussen haakjes: doel 5: Gendergelijkheid en empowerment voor alle vrouwen en meisjes (aanpak uitbuiting, aanpak vrouwelijk genitale verminking), doel 3: Goede gezondheid en welvaart voor iedereen (preventie en behandeling misbruik van verslavende middelen), doel 10: Terugdringen ongelijkheid (de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen), doel 16: Bevordering vreedzame en inclusieve samenlevingen (aanpak mishandeling en exploitatie kinderen).
A. Eigenaarschap en participatie
Vrijwilligerswerk | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Participatie door vrijwilligerswerk en maatschappelijke activering | 2.592 | 0 | 2.592 N |
Expertise welzijn | 2.241 | 0 | 2.241N |
Vrijwilligers
Vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan de Haagse samenleving. Vrijwilligerswerk geeft uitdrukking aan twee centrale begrippen: eigenaarschap en Haagse kracht. Vrijwilligers dragen bij aan de kwaliteit van de stad op veel terreinen, zoals zorg, welzijn, sport en cultuur. De afgelopen jaren heeft de gemeente flink geïnvesteerd in het vrijwilligerswerk. Dit heeft geleid tot meer vrijwilligers. Momenteel doet 38% van de Hagenaars jaarlijks vrijwilligerswerk. We zetten de aanpak van de afgelopen jaren daarom voort.
Wat zijn de prioriteiten in 2018?
- Vrijwilligers werven en de matching tussen vraag en aanbod verbeteren.
- Investeren in een positieve beeldvorming en eigentijdse invulling van het Haagse vrijwilligerswerk.
- Ondersteunen van het bloeiende vrijwilligerswerk op het terrein van de Wmo, zoals de vrijwillige vervoersdiensten, boodschappenhulp en hulp bij de administratie.
- Verbeteren van de relaties tussen formele en informele zorgaanbieders (professionals en vrijwilligers).
- Aansluiting van het waardevolle werk van levensbeschouwelijke organisaties in Den Haag op de Wmo.
In 2018 is op grond van het coalitieakkoord 2014-2018 € 2 mln. beschikbaar. Verlagen van de regeldruk heeft blijvende aandacht, evenals de Haagse Helden-campagne om nieuwe vrijwilligers te werven.
Activering
Voor kwetsbare Hagenaars is vrijwilligerswerk een goede steun in de rug. Het draagt bij aan een sociaal netwerk, het zorgt voor een dagritme en het geeft zin aan het leven. De gemeente zet komende periode in op drie trajecten:
- Extra ondersteuning van het maatschappelijk activeringswerk dat zich richt op het stimuleren van vrijwilligerswerk door kwetsbare Hagenaars.
- Hagenaars met een bijstandsuitkering die (nog) niet aan het werk kunnen, worden geacht op een andere wijze iets terug doen voor de samenleving, bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk. De Haagse welzijnsorganisaties begeleiden hen bij het vinden en doen van vrijwilligerswerk.
- In de welzijnsaccommodaties die zijn omgebouwd tot een wijkcentrum met een Servicepunt XL kunnen alle Hagenaars informatie krijgen over activiteiten en ondersteuning. In het wijkcentrum zitten: de vrijwilligersbank, de burenhulpcentrale en het servicepunt voor gemeentelijke diensten.
Buurthuis van de Toekomst | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevorderen van de sociale samenhang en toegankelijkheid van diensten en ruimten | 14.300 | 0 | 14.300 N |
Het Buurthuis van de Toekomst past naadloos bij de ontwikkeling dat bewoners zelf actief meedoen in hun wijk en dat we als gemeente efficiënt willen omgaan met gebouwen met een maatschappelijke bestemming. Veel Hagenaars hebben behoefte aan een plek om elkaar te ontmoeten en aan activiteiten deel te nemen. Inmiddels zijn er 50 Buurthuis van de Toekomst. Op 50 plekken in de stad nemen hagenaars verantwoordelijkheid voor de uitvoering daarvan. In de Buurthuizen van de Toekomst werken sportclubs, scholen, culturele instellingen en andere organisaties in de wijk met elkaar samen. Hiervoor is in het coalitieakkoord 2014-2018 incidenteel € 3 mln. beschikbaar.
Wat gaan we in 2018 doen?
- Verbeteren van de wijkfunctie, samenwerken en bekendheid geven in de wijk aan bestaande Buurthuizen van de Toekomst.
- Versterken van het eigenaarschap, onder andere door een prominente rol voor ambassadeurs.
- Verder doorontwikkelen van de functies van het buurthuis, zoals het betrekken van zorg en het ondersteuningsaanbod.
Emancipatie | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevorderen zelfredzaamheid, zelfstandigheid en maatschappelijke participatie | 1.229 | 0 | 1.229 N |
Den Haag moet een stad zijn waar iedereen meedoet en zich veilig voelt: of je nu man, vrouw of transgender bent, oud of jong, gay of straight. De speerpunten in het emancipatiebeleid zijn:
- Het bevorderen van economische zelfstandigheid en arbeidsparticipatie van vrouwen.
- Mannen bewustmaken en actief betrekken bij het emancipatieproces.
- Het bevorderen van de sociale acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders.
- Het voorkomen van geweld en discriminatie ten aanzien van vrouwen en LHBT’s.
De gemeente ondersteunt tal van activiteiten op dit vlak, zoals: begeleiding van vrouwen naar werk, begeleiding van vrouwen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld, internationale vrouwendag, debatten, voorlichtingsbijeenkomsten en dialoogsessies, werkzaamheden van het COC, de coming out-dag en de inzet van emancipatie-ambassadeurs.
B. Ondersteuning kwetsbare Hagenaars
Participatie ouderen en mensen met een beperking | Wat mag het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevorderen participatie van ouderen en mensen met een beperking door sociaal-culturele activiteiten, ontmoeting en belangenorganisaties | 10.658 | 1.250 | 9.408 N |
De gemeente bevordert de participatie van Haagse ouderen en mensen met een beperking op meerdere manieren. Organisaties krijgen subsidie voor activiteiten om de zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking te bevorderen.
In elk stadsdeel zorgen wij voor toegankelijke voorzieningen waar ouderen worden geholpen om gezond, vitaal en betrokken te blijven. Ook bieden wij inzicht in de mogelijkheden voor informatie en ondersteuning. In elk stadsdeel zorgen we voor ondersteuning voor kwetsbare ouderen, dementerenden en hun mantelzorgers. Zo zijn we in 2017 een meerjarig ontwikkeltraject gestart om samen met partners en organisaties in de wijk toekomstbestendige ontmoetingscentra te creëren voor kwetsbare ouderen (met verlies van regie) en voor hun mantelzorgers. Per stadsdeel zijn er preventieve programma’s op diverse locaties, gericht op vitaliteit en leefplezier. Daarmee ondersteunen we kwetsbare ouderen en hun mantelzorgers zodat ze langer zelfstandig thuis kunnen wonen en mee blijven doen.
VN-verdrag
De nota ‘Sterk zijn Hagenaars met een beperking’ 2016-2019 (RIS-nr. 294386) neemt een aantal specifieke standaardregels van het VN-verdrag (Agenda 22) als vertrekpunt voor het Haags beleid voor mensen met een beperking.
Wat gaan we in 2018 doen?
- Er is totaal € 1 mln. beschikbaar voor de periode 2017-2019 voor initiatieven die de toegankelijkheid vergroten, conform de driejarige subsidieregeling toegankelijkheid (RIS-nr.295988). Het streven is om jaarlijkse tenminste dertig aanvragen binnen te krijgen.
- De gemeente heeft in samenwerking met Vooral het initiatief genomen om de Onbeperkt 070-prijs in het leven te roepen om een positieve beeldvorming en bejegening van mensen met een beperking te stimuleren. Ook in 2018 wordt deze beeldvormingsprijs uitgereikt.
- Vanaf 2017 krijgt de gemeente € 1,3 mln. voor cliënten met een licht verstandelijke beperking die tijdelijk behoefte hebben aan begeleiding in een beschermende woonomgeving. Deze groep viel tussen wal en het schip van de Wet langdurige zorg en de Wmo.
Mantelzorg | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Vergroten van beschikbaarheid en bereikbaarheid van respijtzorg | 6.938 | 0 | 6.938 N |
In de Wmo is een belangrijke rol weggelegd voor de ondersteuning van mantelzorgers. Wij ondersteunen dit. De doelstellingen voor het mantelzorgbeleid in 2018 zijn:
- meer erkenning en waardering voor de Haagse mantelzorgers;
- beter en eerder signaleren van overbelaste mantelzorgers;
- beter ondersteunen van overbelaste mantelzorgers door het ondersteuningsaanbod beter toegankelijk te maken.
Sociale wijkzorgteams | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevorderen zelfredzaamheid, zelfstandigheid en maatschappelijke participatie | 225 | 0 | 225 N |
De sociale wijkzorgteams ondersteunen kwetsbare burgers als er sprake is van multiproblematiek. Het gaat om burgers zonder vaardigheden om problemen zelfstandig op te lossen of die zorg vermijden. Verspreid over Den Haag zijn er 24 teams operationeel. De sociale wijkzorgteams zijn nog in ontwikkeling. Zo wordt de samenstelling van deze teams opnieuw bezien aan de hand van de belangrijkste hulpvragen per wijk. Daarnaast wordt de toegang tot de Wmo verder ontwikkeld en worden de teams uitgebreid met een uitvoerende tak. Het doel is om klantgericht en laagdrempelig te werken en de zichtbaarheid te vergroten. De resultaten worden verwacht in het eerste kwartaal van 2018.
Ondersteuning kwetsbare Hagenaars | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Maatschappelijke dienstverlening | 9.112 | 0 | 9.112 N |
Advies, informatie en sociaal juridische diensten | 5.545 | 0 | 5.545 N |
Hagenaars die ondersteuning nodig hebben, kunnen een beroep doen op algemene maatschappelijke ondersteuning in de wijkcentra met een Servicepunt XL. Ze kunnen hier terecht met al hun vragen op het terrein van werk, zorg, jeugd of welzijn. De Servicepunten XL bieden informatie en advies, onafhankelijke cliëntondersteuning en kortdurende praktische en psychosociale ondersteuning. De maatschappelijk werkers nemen deel aan de sociale wijkzorgteams, jeugdteams en het Veilig Verder-team. Naast de onafhankelijke cliëntondersteuners en maatschappelijk werkers vind je in 2018 ook sociaal raadslieden in een aantal wijkcentra met een Servicepunt XL. De raadslieden zitten ook in de stadsdeelkantoren en helpen burgers bij de beantwoording van vragen op sociaaljuridisch vlak.
Vervoer ouderen en gehandicapten | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Hulpmiddelen vervoer ouderen en gehandicapten | 13.570 | 0 | 13.570 N |
Vervoer Taxibus | 8.431 | 0 | 8.431 N |
De gemeente ondersteunt Hagenaars met een beperking als ze niet mobiel zijn. Met voorzieningen vergroot de gemeente hun zelfredzaam. Dit gebeurt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via maatwerkvoorzieningen (taxibus, scootmobielen en rolstoelen) en algemene voorzieningen (de wijkbus). Daarnaast experimenteren we met verschillende pilots, zoals een scootmobielpool, de Zonnebloemauto en de OV-reisbuddy. Als deze pilots succesvol zijn, worden ze verlengd en mogelijk op meerdere plekken in de stad uitgerold.
Woonvoorzieningen ouderen en mensen met een beperking | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verstrekken van individuele woonvoorzieningen | 9.556 | 0 | 9.556 N |
Ouderen en mensen met een beperking kunnen ondersteuning krijgen bij aanpassingen in de woning zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen. Denk aan trapliften, het verwijderen van drempels en aanpassingen van badkamers en keukens. Gelet op de toenemende vergrijzing en het landelijke beleid wil de gemeente Den Haag het langer zelfstandig wonen stimuleren. Daarom willen we meer bestaande woningen levensloopbestendig maken. Voor sociale huurwoningen werken we daarvoor samen met de woningbouwcorporaties.
Naast de traditionele woonvoorzieningen voor ouderen en gehandicapten kijken we met de pilot ‘Smarthomes, vitaal, inclusief en verzorgd wonen’ of en hoe domotica en eHealth een bijdrage kunnen leveren aan langer zelfstandig thuis wonen. Op 1 januari 2018 loopt het contract tussen de gemeente en de hulpmiddelenleverancier Hartingbank af. In 2017 wordt een nieuw hulpmiddelencontract Europees aanbesteed.
Maatwerkarrangement | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bieden van de huishoudelijke hulp, maatwerkvoorziening ondersteuning en logeervoorziening | 79.656 | 650 | 79.006 N |
Maatwerkarrangement
Met het maatwerkarrangement ondersteunt de gemeente de zelfredzaamheid en participatie van burgers met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen. Het maatwerkarrangement is voor de periode 2017-2019 aanbesteed. In dit arrangement zijn de huishoudelijke hulp, de maatwerkvoorziening ondersteuning en de logeervoorziening samengebracht. Dit heeft als doel de samenhang tussen de verschillende ondersteuningsvormen te stimuleren.
Bij het maatwerkarrangement staat het resultaat centraal dat de burger met de ondersteuning wil bereiken. De gemeente geeft de aanbieder veel ruimte om de ondersteuning in samenspraak met de persoon zelf in te vullen. In ruil daarvoor verwacht de gemeente van de aanbieder dat hij de afgesproken resultaten bereikt en tegelijkertijd investeert in innovatie van de ondersteuning, samen met andere partners in de stad.
Samen met aanbieders ontwikkelt de gemeente een meetinstrument om de resultaten te kunnen meten. Bij alle klanten met een indicatie van zes maanden of langer wordt bij een heronderzoek en bij uitstroom bepaald in hoeverre de afgesproken resultaten zijn bereikt. Daarnaast voert de gemeente jaarlijks een onderzoek uit dat inzicht geeft in de ervaringen van klanten met de gemeentelijke ondersteuning. Het onderzoek laat zien in hoeverre de aanbieder erin slaagt om de eigen regievoering van mensen te bevorderen.
Stimuleringsopdracht maatwerkarrangementen
De gemeente Den Haag wil de dienstverlening van de maatwerkarrangementen Wmo vernieuwen. Dit doen we met een aanvullende opdracht aan de contractpartijen. Vernieuwing is belangrijk om meer samenhang en samenwerking te realiseren, het hoofd te bieden aan veranderende behoeften en de ondersteuning aan onze inwoners meer integraal te organiseren. De vele en uiteenlopende innovaties in de stad winnen aan effectiviteit en efficiëntie als zij meer gestroomlijnd en gericht gestimuleerd worden. Dit gaat de gemeente ondersteunen door middelen beschikbaar te stellen. In totaal is € 3 mln. beschikbaar voor de jaren 2017, 2018 en 2019.
Persoonsgebonden budgetten Wmo, eigen bijdrage Wmo | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Ondersteuning om iedereen zo veel mogelijk een zelfstandig bestaan te laten leiden | 9.786 | 7.618 | 2.168 N |
Via een persoonsgebonden budget kunnen mensen zelf ondersteuning op maat inkopen, zoals een maatwerkarrangement of beschermd wonen. Het resultaatgerichte werken in het maatwerkarrangement wordt ook doorgevoerd in het persoonsgebonden budget.
Eigen bijdrage
In Den Haag wordt alleen een eigen bijdrage gevraagd voor het maatwerkarrangement en voor beschermd wonen. Wmo-voorzieningen zoals aangepast vervoer, woningaanpassingen en scootmobielen zijn vrijgesteld van een eigen bijdrage. In 2017 is het marginale tarief verlaagd naar 10%. Deze verlaging wordt de komende jaren gehandhaafd.
C. Opvang
Huiselijk geweld en kindermishandeling | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Het zo vroeg mogelijke aanpakken van huiselijk geweld | 14.114 | 314 | 13.800 N |
Bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling staat de Regiovisie centraal.
Speerpunten in 2018:
- De ambulantisering van de hulpverlening wordt voortgezet. Dat betekent inzet op ambulante hulpverlening, tenzij op goede gronden gevreesd moet worden voor onveiligheid. Ambulant wil zeggen: buiten de muren van een instelling.
- De gemeente ontwikkelt in 2018 een multidisciplinaire aanpak ‘MDA++, gericht op acuut gevaarlijke en structureel onveilige situaties. Hierbij zullen medische, forensische en psychosociale specialisten samenwerken om de spiraal van geweld te doorbreken.
- Aanscherping van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De gemeente verwacht hierdoor een toename van de adviesvragen en meldingen bij Veilig Thuis Haaglanden.
Prostitutiebeleid/aanpak mensenhandel
De doelen van het prostitutiebeleid en de aanpak mensenhandel zijn: positieverbetering van de sekswerkers en adequate opvang, zorg en hulpverlening aan slachtoffers mensenhandel. Medio 2018 loopt de ‘Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees II’ (RUPS II) af. Naar verwachting zijn ruim tweehonderd prostituees door SHOP en stichting De Haven aan ander werk of dagbesteding geholpen.
Beschermd wonen | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Vorm van wonen aanbieden vanwege psychiatrische problematiek | 80.681 | 0 | 80.681N |
Thuislozen en Verslavingszorg (maatschappelijke zorg) | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Thuislozenzorg | 19.568 | 0 | 19.568 N |
Verslavingszorg | 8.269 | 1.226 | 7.043 N |
*Maatschappelijke opvang- openbare geestelijke gezondheidszorg
Thuislozenzorg, GGZ, verslavingszorg en beschermd wonen
De nota ‘Samen en met eigen kracht’ (RIS-nr. 293024) beschrijft het beleid voor de maatschappelijke opvang voor 2016-2018. Het doel van dit beleid is vermindering van verslavings- en psychische problematiek van kwetsbare mensen, stabilisatie van hun situatie en indien mogelijk zelfredzaamheid op meerdere levensgebieden (inkomen/schulden, huisvesting, zorgvraag, dagbesteding). Zoveel mogelijk ondersteuning thuis voorkomt uitval en bevordert herstel.
Wat zijn de activiteiten in 2018?
- Housing First gaat in 2018 het zesde jaar in. Housing First is bedoeld voor dakloze mensen met meervoudige problemen die zichzelf niet redden en onvoldoende aansluiting vinden bij het aanbod van (opvang)voorzieningen. Zij kunnen onder voorwaarden een woning krijgen met intensieve begeleiding en ondersteuning op alle leefgebieden. In 2018 maken meer dan negentig personen gebruik van Housing First. De beschikbaarheid van woningen is een belangrijke randvoorwaarde bij de uitstroom uit opvangvoorzieningen.
- De pilot ‘Economisch daklozen’ biedt een aangepast ondersteuningsaanbod voor daklozen met relatief lichte problematiek. Met uitbreiding van deze pilot krijgt deze groep een aanbod op maat waarmee ze snel terug kunnen keren in de samenleving. Dat vereist een goede aansluiting van de maatschappelijke opvang op de ondersteuning in de wijken en de maatwerkarrangementen.
- Sinds 2016 investeert de gemeente in de GGZ-wijkteams. Hierdoor is de hulpverlening aan mensen met psychische en verslavingsproblemen sterk verbeterd. Zo zijn de teams versterkt met professionals die, in aanvulling op behandeling, passende Wmo-ondersteuning kunnen bieden. In 2018 gaan we deze teams verder versterken.
Beschermd wonen
Den Haag is sinds 2015 als centrumgemeente verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering van beschermd wonen in Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar. Beschermd wonen is bedoeld voor mensen met een psychiatrische aandoening die niet zelfstandig kunnen wonen. Het gaat om groepswonen of individueel wonen met toezicht (bescherming) en ondersteuning. Beschermd wonen bestaat uit: (beschermde) woonvorm met toezicht, begeleiding en dagbesteding. Naar verwachting verblijven in 2018 ruim duizend[1] cliënten in een 24-uurs woonvoorziening. De visie van de commissie Dannenberg is: ‘Zelfstandig wonen, tenzij….’ Deze visie is het uitgangspunt bij het regionaal beleidsplan 2017–2022, waarin het beleid voor zowel beschermd wonen als de maatschappelijke opvang is opgenomen. In het bijbehorende uitvoeringsplan staan de activiteiten. We willen de noodzaak tot intramuraal beschermd wonen beperken via een op de cliënt toegesneden ondersteuningsaanbod.
D. Volksgezondheid
Ambulancezorg | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verzorgen van ambulancevervoer | 11.830 | 11.696 | 134 N |
De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Haaglanden haalt de normtijd niet door het groeiende aantal ritten. Volgens de normtijd moet minimaal 95% van het spoedvervoer binnen vijftien minuten ter plaatse zijn. Meerdere regio's kennen een dergelijke volumegroei. De groei wordt onder meer verklaard doordat ouderen langer thuis wonen en sneller een beroep doen op ambulancezorg. Voor meer paraatheid én meer ritten is er behoefte aan uitbreiding van gespecialiseerde verpleegkundigen. Verder worden maatregelen getroffen om het tekort aan verpleegkundigen op te heffen door de instroomeisen voor de opleiding van ambulanceverpleegkundige te herzien. Daarnaast is de nieuwe opleiding Bachelor Medische Hulpverlening gestart, waarbij deelnemers direct leren om als ambulancehulpverlener te werken. De RAV Haaglanden participeert in een vijfjarige pilot om deze groep te laten instromen in de ambulancezorg.
Openbare gezondheidszorg | Wat gaat het kosten (€1.000)? | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van alle Hagenaars | 24.933 | 10.746 | 14.187 N |
Nota volksgezondheid
De Haagse nota volksgezondheid ‘Gezonde kracht van Den Haag’ (RIS-nr. 284021) heeft als centrale thema’s: het stimuleren van gezond leven en het versterken van de participatie van mensen met een verhoogd risico op maatschappelijke uitval. Vier levensfasen worden onderscheiden, waarbij per fase gekeken is wanneer mensen het meest geneigd zijn hun gezondheidsgedrag te verbeteren.
Per levensfase zullen de volgende activiteiten worden uitgevoerd:
- Gezonde start (0-6 jaar): de preventieprogramma’s op de centra voor jeugd en gezin, kinderdagverblijven, voorscholen en peuterspeelzalen bereiken minimaal 995 jongeren en 25 organisaties.
- Gezond op school (6-24 jaar): de Gezonde School-werkwijze helpt scholen in Den Haag op eigen verzoek bij het formuleren en uitvoeren van een eigen schoolgezondheidsbeleid. Bijvoorbeeld met multimediale campagnes over gezonde seksualiteit (verwacht bereik 1.500 leerlingen).
- Gezond blijven (vanaf 18 jaar): met de Stoppen met Roken Challenge van het Haaglanden Medisch Centrum, Indigo Haaglanden en welzijnsorganisaties krijgen tweehonderd rokers met potentieel risico op ernstige gezondheidsproblematiek preventieve ondersteuning bij het stoppen met roken.
- Gezond ouder worden (circa 75 jaar en ouder): met een integrale aanpak tegen eenzaamheid en depressieve klachten vanuit de preventieve GGZ worden 850 ouderen en intermediairs bereikt.
In 2018 wordt de nieuwe nota volksgezondheid voorbereid en opgesteld.
GGD Haaglanden
In het kader van de Wet publieke gezondheid voert de GGD Haaglanden verschillende taken voor de gemeente uit:
- De GGD regisseert en coördineert preventieactiviteiten die gezond gedrag en een gezonde leefstijl bevorderen. Belangrijke thema’s in 2018: voeding en bewegen (Haagse Aanpak Gezond Gewicht), genotmiddelen, gezonde seksualiteit, het voorkomen en bestrijden van geweld in afhankelijkheidsrelaties, hulpverlening slachtoffers mensenhandel, opvoeding, preventie voor ouderen, perinatale gezondheid en mondgezondheid.
- De GGD voert diverse gezondheidsonderzoeken uit, waaronder de nieuwe gezondheidsmonitor die in 2018 uitkomt. De epidemiologen brengen risicogroepen in kaart, evalueren gezondheidsprogramma’s en adviseren/ondersteunen de uitvoerende GGD-afdelingen. De GGD zal als toezichthouder voor de Wmo-voorzieningen signalen onderzoeken over de kwaliteit van de voorzieningen op het gebied van persoonsgebonden budgetten en de Wmo.
- De GGD verzorgt de bron- en contactopsporing van meldingsplichtige infectieziekten, inspecteert op infectieziekten en hygiëne, verzorgt reizigersvaccinaties, voert de tbc-bestrijding uit binnen het Regionaal Expertisecentrum Zuid-Holland en coördineert de aanvullende voorzieningen seksuele gezondheid. In 2018 richten we ons op het voorkomen en beheersen van antibioticaresistentie, o.a. door het opzetten van netwerken, informatievoorziening, prevalentiemetingen en advisering bij bestrijdingsmaatregelen.
- De GGD voert de medische milieukunde uit voor een gezonde leefomgeving voor Haagse inwoners. Taken: het signaleren van ongewenste situaties, het initiëren van onderzoek, het geven van voorlichting, het in samenwerking met de Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) adviseren over gezondheidsaspecten bij grootschalige evenementen, het behandelen van vragen en meldingen van inwoners en instellingen over gezondheid en milieu. Daarnaast wordt geadviseerd over gemeentelijk beleid, ruimtelijke plannen en risicocommunicatie (bijvoorbeeld bij incidenten).
Zorg voor statushouders
De toegang tot zorg is voor statushouders op dezelfde wijze geregeld als voor andere Hagenaars. De eerste toegang is via de huisarts, praktijkondersteuner huisartsenzorg geestelijke gezondheidszorg en de centra voor jeugd en gezin. De toegang en verwijzing tot eerste- en tweedelijns psychische zorg is ook op dezelfde wijze geregeld. Er zijn specifieke signaleringsinstrumenten ontwikkeld om psychotrauma’s vroegtijdig op te sporen. Voor statushouders die in groepsvoorzieningen zitten, zijn zogenaamde locatieteams die zorg en ondersteuning coördineren.
Overige activiteiten | Wat mag het kosten (€ 1000) | |||
---|---|---|---|---|
Activiteiten | Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Beheer vastgoed en overige | Optimaal beheren van gemeentelijk vastgoed | 4.975 | 5.603 | 628 V |
Overig | Overige activiteiten | 20 | 0 | 20N |
[1] Naast ruim 1.000 mensen die in de 24-uurs locaties verblijven, zijn er mensen met een indicatie beschermd wonen die in een thuissituatie verblijven en ondersteuning ontvangen. In totaal gaat om ruim 1.600 mensen.
Wat zijn de kosten in 2018?
08 - Zorg en Welzijn | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten | 334.596 | 328.339 | 338.229 | 330.943 | 331.389 | 331.299 |
Baten | 45.074 | 44.856 | 37.203 | 36.959 | 36.931 | 36.931 |
Saldo exclusief reserves | 289.522 | 283.483 | 301.026 | 293.984 | 294.458 | 294.368 |
Dotaties | - | 5.000 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 5.870 | 3.200 | 1.900 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Saldo inclusief reserves | 283.652 | 285.283 | 299.126 | 292.734 | 293.208 | 293.118 |
Saldo incidentele baten en lasten | 5.084 | -3.896 | 4.554 | - | - | - |
Structureel saldo programma | 288.736 | 281.387 | 303.680 | 292.734 | 293.208 | 293.118 |
De middelen die Den Haag in de begroting beschikbaar heeft voor zorg en welzijn nemen af, terwijl de maatschappelijke en wettelijke opgave toeneemt. De daling van de budgetten in de begroting is een gevolg van de afnemende rijksbudgetten voor de Wmo en het aflopen van aanvullende middelen die de raad beschikbaar heeft gesteld. Continuïteit van zorg voor kwetsbare Hagenaars wordt maximaal gegarandeerd.
Het grootste deel van de programmalasten betreft de ondersteuning van de Hagenaars waaronder het bieden van de huishoudelijke hulp, maatwerkvoorziening ondersteuning en logeervoorziening.
Met het maatwerkarrangement ondersteunt de gemeente de zelfredzaamheid en participatie van burgers met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen. Het maatwerkarrangement is voor de periode 2017-2019 aanbesteed.
Verloop financiële overzichten
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Lasten Gedrukte begroting 2017-2020 | 331.661 | 331.487 | 324.607 | 324.840 | 324.840 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 331.661 | 331.487 | 324.607 | 324.840 | 324.840 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | - | - | - | - | - |
Autonome ontwikkelingen (overig) | - | - | - | - | - |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | -3.000 | -54 | -54 | -54 | -54 |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | 4.679 | 6.796 | 6.390 | 6.603 | 6.513 |
Lasten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 333.339 | 338.229 | 330.943 | 331.389 | 331.299 |
(bedragen x € 1000,-) | |||||
Baten (incl. reserves) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Baten Gedrukte begroting 2017-2020 | 44.968 | 42.346 | 41.500 | 41.500 | 41.500 |
Reeds goedgekeurde mutaties | - | - | - | - | - |
Subtotaal actuele begroting 2017-2020 | 44.968 | 42.346 | 41.500 | 41.500 | 41.500 |
Autonome ontwikkelingen (voorjaarsnota) | - | - | - | - | - |
Autonome ontwikkelingen (overig) | - | - | - | - | - |
Maatregelen, knelpunten en eerdere afspraken | 6.492 | - | - | - | - |
Neutrale mutaties in/tussen programma’s | -3.404 | -3.243 | -3.291 | -3.319 | -3.319 |
Baten Ontwerpbegroting 2018-2021 | 48.056 | 39.103 | 38.209 | 38.181 | 38.181 |
Reserves 2018 | Beginsaldo | Dotaties | Onttrekkingen | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|
Reserve Zorg Innovatiefonds | 5.000 | 0 | 1.250 | 3.750 |
Egalisatiereserve Individuele voorzieningen WMO | 2.800 | 0 | 650 | 2.150 |
7.800 | 0 | 1.900 | 5.900 |
Voorzieningen 2018 | Beginsaldo | Dotaties | Bestedingen | Eindsaldo |
---|---|---|---|---|
Schenking Bevolkingsonderzoek | 91 | 0 | 0 | 91 |
Voorziening aanloop-en frictiekosten GGD Haaglanden | 79 | 0 | 0 | 79 |
170 | 0 | 0 | 170 |
Investeringen 2018 | Bruto-investering | Bijdragen | Gemeentelijk aandeel |
---|---|---|---|
Ambulancevervoer | 550 | 0 | 550 |
550 | 0 | 550 |
Producten
(bedragen x €1.000)
Advies, informatie en sociaal juridische diensten
- Lasten € 5.545
- Baten € 0
- Saldo € 5.545
Advies, informatie en sociaal juridische diensten
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 5.545 | 5.529 | 5.529 | 5.529 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.545 | 5.529 | 5.529 | 5.529 |
Thuislozenzorg
- Lasten € 19.568
- Baten € 0
- Saldo € 19.568
Thuislozenzorg
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 19.568 | 18.953 | 19.303 | 19.304 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 19.568 | 18.953 | 19.303 | 19.304 |
Vrijwilligerswerk
- Lasten € 2.592
- Baten € 0
- Saldo € 2.592
Vrijwilligerswerk
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 2.592 | 2.087 | 2.089 | 2.089 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.592 | 2.087 | 2.089 | 2.089 |
Huiselijk geweld
- Lasten € 14.114
- Baten € 314
- Saldo € 13.800
Huiselijk geweld
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 14.114 | 13.964 | 13.975 | 13.976 |
Baten | 314 | 80 | 80 | 80 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 14.428 | 14.044 | 14.055 | 14.056 |
Verslavingszorg
- Lasten € 8.269
- Baten € 1.226
- Saldo € 7.043
Verslavingszorg
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.269 | 8.062 | 8.067 | 8.067 |
Baten | 1.226 | 1.226 | 1.226 | 1.226 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 9.495 | 9.288 | 9.293 | 9.293 |
Zorgaccomodaties (CVDH)
- Lasten € 1.216
- Baten € 1.309
- Saldo € -94
Zorgaccomodaties (CVDH)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 1.216 | 1.216 | 1.215 | 1.208 |
Baten | 1.309 | 1.309 | 1.309 | 1.309 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.525 | 2.525 | 2.524 | 2.517 |
Beschermd wonen (Decentralisatie WMO)
- Lasten € 80.681
- Baten € 0
- Saldo € 80.681
Beschermd wonen (Decentralisatie WMO)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 80.681 | 82.883 | 84.843 | 84.850 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 80.681 | 82.883 | 84.843 | 84.850 |
Expertise welzijn
- Lasten € 2.241
- Baten € 0
- Saldo € 2.241
Expertise welzijn
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 2.241 | 2.244 | 2.246 | 2.247 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.241 | 2.244 | 2.246 | 2.247 |
Participatie ouderen en gehandicapten
- Lasten € 10.658
- Baten € 1.250
- Saldo € 9.408
Participatie ouderen en gehandicapten
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 10.658 | 10.854 | 8.599 | 8.600 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Saldo | 9.408 | 9.604 | 7.349 | 7.350 |
Mantelzorg
- Lasten € 6.938
- Baten € 0
- Saldo € 6.938
Mantelzorg
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 6.938 | 7.548 | 7.554 | 7.555 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 6.938 | 7.548 | 7.554 | 7.555 |
Buurthuis van de Toekomst
- Lasten € 8.962
- Baten € 0
- Saldo € 8.962
Buurthuis van de Toekomst
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.962 | 7.134 | 7.139 | 7.139 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 8.962 | 7.134 | 7.139 | 7.139 |
Emancipatie
- Lasten € 1.229
- Baten € 0
- Saldo € 1.229
Emancipatie
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 1.229 | 1.219 | 1.220 | 1.219 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.229 | 1.219 | 1.220 | 1.219 |
Maatschappelijke dienstverlening
- Lasten € 9.112
- Baten € 0
- Saldo € 9.112
Maatschappelijke dienstverlening
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 9.112 | 9.122 | 9.128 | 9.128 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 9.112 | 9.122 | 9.128 | 9.128 |
Ruimtebiedende wijkcentra (CVDH)
- Lasten € 3.583
- Baten € 4.294
- Saldo € -711
Ruimtebiedende wijkcentra (CVDH)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 3.583 | 3.593 | 3.603 | 3.598 |
Baten | 4.294 | 4.294 | 4.294 | 4.294 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 7.877 | 7.887 | 7.897 | 7.892 |
Buurthuis van de toekomst (Decentralisatie WMO)
- Lasten € 5.338
- Baten € 0
- Saldo € 5.338
Buurthuis van de toekomst (Decentralisatie WMO)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 5.338 | 5.337 | 5.337 | 5.337 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.338 | 5.337 | 5.337 | 5.337 |
Ambulancezorg
- Lasten € 11.830
- Baten € 11.696
- Saldo € 134
Ambulancezorg
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 11.830 | 11.831 | 11.803 | 11.803 |
Baten | 11.696 | 11.697 | 11.669 | 11.669 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 23.526 | 23.528 | 23.472 | 23.472 |
Ambulancevervoer (CVDH)
- Lasten € 177
- Baten € 0
- Saldo € 177
Ambulancevervoer (CVDH)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 177 | 174 | 173 | 171 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 177 | 174 | 173 | 171 |
Openbare gezondheidszorg
- Lasten € 24.933
- Baten € 10.746
- Saldo € 14.187
Openbare gezondheidszorg
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 24.933 | 24.886 | 24.888 | 24.888 |
Baten | 10.746 | 10.746 | 10.746 | 10.746 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 35.679 | 35.632 | 35.634 | 35.634 |
Interne/ externe leveringen (OCW)
- Lasten € 20
- Baten € 0
- Saldo € 20
Interne/ externe leveringen (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 20 | 20 | 20 | 20 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 20 | 20 | 20 | 20 |
Woonvoorzieningen ouderen en gehandicapten (OCW)
- Lasten € 9.556
- Baten € 0
- Saldo € 9.556
Woonvoorzieningen ouderen en gehandicapten (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 9.556 | 9.592 | 9.601 | 9.602 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 9.556 | 9.592 | 9.601 | 9.602 |
Sociale wijkteams (OCW)
- Lasten € 225
- Baten € 0
- Saldo € 225
Sociale wijkteams (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 225 | 224 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 225 | 224 | 0 | 0 |
Vervoer Taxibus (OCW)
- Lasten € 8.431
- Baten € 0
- Saldo € 8.431
Vervoer Taxibus (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.431 | 8.468 | 8.476 | 8.477 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 8.431 | 8.468 | 8.476 | 8.477 |
Ondersteuning 3D (Decentralisatie WMO) (OCW)
- Lasten € 79.656
- Baten € 650
- Saldo € 79.006
Ondersteuning 3D (Decentralisatie WMO) (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 79.656 | 72.901 | 73.452 | 73.361 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 650 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 79.006 | 72.901 | 73.452 | 73.361 |
Hulpmiddelen Vervoer Ouderen en Gehandicapten (OCW)
- Lasten € 13.570
- Baten € 0
- Saldo € 13.570
Hulpmiddelen Vervoer Ouderen en Gehandicapten (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 13.570 | 13.551 | 13.565 | 13.566 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 13.570 | 13.551 | 13.565 | 13.566 |
Eigen bijdragen WMO (Decentralisatie WMO) (OCW)
- Lasten € -3.668
- Baten € 7.618
- Saldo € -11.286
Eigen bijdragen WMO (Decentralisatie WMO) (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | -3.668 | -3.752 | -3.752 | -3.752 |
Baten | 7.618 | 7.607 | 7.607 | 7.607 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 3.950 | 3.855 | 3.855 | 3.855 |
Persoonsgebonden budgetten WMO (OCW)
- Lasten € 13.454
- Baten € 0
- Saldo € 13.454
Persoonsgebonden budgetten WMO (OCW)
Meerjarentaming 2018 t/m 2021
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 13.454 | 13.303 | 13.317 | 13.318 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 13.454 | 13.303 | 13.317 | 13.318 |