Onderwijshuisvesting | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Huisvesting van basisonderwijs (openbaar en bijzonder) | 12.077 | 0 | 12.077 N |
Huisvesting van voortgezet onderwijs (openbaar en bijzonder) | 4.124 | 0 | 4.124 N |
Huisvesting van speciaal (voortgezet) onderwijs (openbaar en bijzonder) | 1.121 | 0 | 1.121 N |
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van het primair, voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs. Bestaande schoolgebouwen moeten worden vervangen door nieuwbouw of worden uitgebreid. Het onderhoud en de aanpassing is door een wetswijziging nu de taak van de schoolbesturen. We doen onderzoek naar de mogelijkheid om renovatie als alternatief voor vervangende nieuwbouw in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Den Haag op te nemen, in de vorm van levensduurverlenging van het schoolgebouw.
Scholen die worden verbouwd of gebouwd
De belangrijkste projecten voor nieuwbouw, grote uitbreiding en aanpassing monumentale panden in 2018 zijn:
- De Galvanischool aan de Galvanistraat 43.
- De Pastoor van Arsschool, nu gehuisvest aan de Haviklaan 1 te bouwen aan de Donker Curtiusstraat.
- De Vuurvlinder aan de Diamanthorst 183, samen met vervanging gymnastieklokaal van Diamant College en nieuwbouw CJG.
- De tweede fase revitalisering Segbroek College, Klaverstraat 7-9.
- De Europese School voor voortgezet onderwijs, nu gehuisvest aan de Houtrustweg 2 (Europees basisonderwijs blijft daar) ingebruikname en revitalisatie monumentaal schoolgebouw Oostduinlaan 50.
- De Dr. M.M. den Hertogschool aan de Amalia van Solmsstraat 5.
Voor de nieuwbouw worden bedragen beschikbaar gesteld waarmee de schoolgebouwen kunnen voldoen aan de strengere eisen van het bouwbesluit. Voor één voorschoolpeuterspeelzaal wordt nieuwe huisvesting gerealiseerd (bij De Vuurvlinder). Bij de bouw en renovatie van scholen is aandacht voor duurzaamheid, binnenklimaat en multifunctioneel gebruik. Verder zal voor de bestaande schoolgebouwen een regeling worden ontworpen om energiebesparende maatregelen te treffen in het kader van de doelstelling dat Den Haag klimaatneutraal is in 2040.
Onderwijsachterstandsbeleid | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Uitvoeren van thema’s uit de Haagse Educatieve Agenda, zoals brede buurtschool, voortijdige schoolverlaters, aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt | 46.157 | 36.743 | 9.414 N |
Brede buurtschool
Met de brede buurtschool geeft Den Haag kinderen de kans op maximale ontplooiing van hun talenten. Belangrijke pijler van het brede buurtschoolbeleid is de extra leertijd voor een brede ontwikkeling en voor taalontwikkeling. De intensiefste vorm van deze extra leertijd in het primair onderwijs is het leerkansenprofiel (zes uur extra onderwijs per week). Daarnaast zijn er andere vormen van extra leertijd zoals vakantie- en weekendscholen en naschoolse activiteiten. Deze mogelijkheden zijn zowel beschikbaar voor het primair als voor het voortgezet onderwijs.
Cultuureducatie en sport zijn belangrijke elementen in Haagse brede buurtscholen. Een aantal brede buurtscholen in het voortgezet onderwijs werkt samen met wijkorganisaties en organiseert ook activiteiten voor buurtbewoners. De aanpak van brede buurtscholen staat niet stil en op verschillende plekken in Den Haag is een doorontwikkeling te zien naar kindcentra voor 0 tot 12 jarigen. De gemeente ondersteunt deze kindcentra in de dop met een tijdelijke subsidie.
Aanpak voortijdig schoolverlaten
De afgelopen jaren is de schooluitval in Den Haag meer dan gehalveerd en die trend zal doorgaan. Scholen pakken meer dan voorheen hun rol bij het voorkomen dat jongeren uitvallen. De gemeente richt zich op een outreachende aanpak, samen met het jongerenwerk, sociale wijkteams en consulenten van het Werkgeversservicepunt. Het doel van die samenwerking is om jongeren die buiten beeld zijn geraakt, op te sporen en naar school of aan het werk te helpen. Het onderwijs en de gemeenten in de regio maken daarover nieuwe afspraken en ontvangen daarvoor een rijksbijdrage. Deze rijksbijdrage gaan we inzetten om uitvallers uit de minder kansrijke doelgroepen (kwetsbare jongeren), zoals jongeren uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en entreeopleidingen (mbo), weer op weg te helpen. Daarnaast worden alle jongeren benaderd die al eerder uitgevallen zijn, zoals voormalige voortijdige schoolverlaters, kwetsbare jongeren, thuiszitters en jongeren die uit detentie komen. Ook hier is het doel om hen weer in het onderwijs of aan het werk te helpen.
In 2017 is de rol van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt verbreed, echter zonder aanvullende rijksmiddelen. Niet alleen jongeren zonder startkwalificatie moeten gemonitord en begeleid worden, ook jongeren die geen startkwalificatie kunnen halen (kwetsbare jongeren) gaan we monitoren en begeleiden. De basis is een regionale beleidsagenda van de regio Haaglanden (Den Haag en acht omliggende gemeenten).
Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt
Tot eind 2017 werken in de regio Haaglanden 44 partners (inclusief de negen gemeenten) samen aan een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt op basis van de actieagenda ‘Geslaagd in het vak 2.0’. In de nieuwe agenda zal in samenwerking met het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven de vervolgkoers worden uitgestippeld. Sommige activiteiten zullen een lokaal karakter hebben, andere vragen om samenwerking op metropoolniveau. Daarvoor wordt samenwerking gezocht met de Next Education Group, waarin dertien mbo- en hbo-instellingen uit de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag zijn vertegenwoordigd.
Activiteiten/projecten stedelijk onderwijsbeleid | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Specifieke onderwijsprojecten en thema’s uit de Haagse Educatieve Agenda, zoals professionele ontwikkeling, hoger onderwijs, onderwijshuisvesting en schoolzwemmen. | 26.128 | 4.825 | 21.303 N |
Professionele ontwikkeling op school
Om het talent van alle jonge Hagenaars voluit te kunnen ontwikkelen, is uitdagend en eigentijds onderwijs nodig dat goed aansluit bij alle jonge Hagenaars en een brede vorming biedt. Het is daarom belangrijk dat we investeren in de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders. Het effect van deze professionele ontwikkeling is het grootst als het lerarenteam, de schoolleiding en het schoolbestuur samen de lerende cultuur bouwen en onderhouden.
Het lerarentekort in Den Haag loopt op. Kwantitatief en ook kwalitatief. Het college heeft samen met de schoolbesturen in februari 2017 een plan van aanpak ‘Den Haag Docentenstad’ gelanceerd (RIS 296335). In de stad is een taskforce opgezet waarin de schoolbesturen en de hbo- en wo-instellingen met een lerarenopleiding aan tafel zitten. In G4-verband wordt samenwerking gezocht met het ministerie van OCW, omdat dit ministerie ook een plan van aanpak heeft gemaakt. De lokale aanpak sluit aan op de landelijke aanpak.
Conciërgeregeling
Een goede conciërge vormt de ogen en oren van de directie en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de sociale veiligheid op school. Schoolbesturen van alle Haagse basisscholen kunnen van de gemeentelijke subsidieregeling voor conciërges gebruik maken. Naast de € 0,4 mln. uit het coalitieakkoord is vanaf 2017 in het kader van de extra impuls werkgelegenheid een bedrag van € 1,0 mln. extra beschikbaar. Zo kunnen ongeveer honderd Hagenaars aan de slag komen die nu een beroep doen op een uitkering.
Nieuwe bachelor- en masteropleidingen
De Agenda Kenniseconomie stelt vijf sterke economische clusters centraal: vrede en recht, The Hague Security Delta, Finance and Legal, IT/Tech en energie. Om op elk van deze vlakken het komende jaar vooruitgang te boeken, moeten bedrijfsleven, kennisinstellingen en gemeente samenwerken. Voor het hoger onderwijs ligt hierbij het accent op nieuwe bachelor- en masteropleidingen en op valorisatie (het omzetten van kennis naar commercieel haalbare producten). De Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Cyber Security Academy ontwikkelen vanaf 2017 nieuwe opleidingen op het gebied van vrede, recht, veiligheid en governance.
Schoolzwemmen
De gemeente Den Haag streeft ernaar dat alle leerlingen de basisschool verlaten met tenminste zwemdiploma A. Alle scholen krijgen zwemles aangeboden. In 2018 bieden 123 scholen hun leerlingen vanaf groep 5 zwemles aan.
Gymnastiek- en schoollokalen | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Verhuur van gymlokalen na schooltijd | 55 | 54 | 1N |
De gemeente verhuurt 51 Haagse gymnastieklokalen zodat ze optimaal worden gebruikt. De andere gymnastieklokalen worden door de scholen of schoolbesturen zelf verhuurd. De opbrengst van de verhuur van de gymnastieklokalen aan (sport)verenigingen is voor 88% voor de schoolbesturen, 12% is voor de administratiekosten van de gemeente.
Leerlingenvervoer | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Het regelen van vervoer voor leerlingen volgens de regeling | 5.435 | 0 | 5.435 N |
Per schooljaar ontvangt de gemeente circa 1.400 aanvragen voor leerlingenvervoer, de meeste voor vervoer in een speciale bus of taxi. Het contract met Connexxion voor het aangepast leerlingenvervoer is afgelopen. Er heeft een Europese aanbesteding plaatsgevonden en Noot en RMC zullen vanaf het schooljaar 2017-2018 leerlingen met taxi’s en busjes vervoeren.
Waarom leerlingenvervoer?
Sommige leerlingen kunnen niet op eigen gelegenheid van huis naar school, bijvoorbeeld omdat zij een beperking hebben of omdat de school ver van huis is. Voor deze leerlingen is er leerlingenvervoer. Gemeenten zijn wettelijk verplicht een regeling vast te stellen voor leerlingenvervoer van en naar scholen. Het gaat om het basisonderwijs, speciale scholen voor basisonderwijs, of (voortgezet) speciaal onderwijs. Afhankelijk van de situatie kunnen ouders in aanmerking komen voor een vergoeding. Dat kan een vergoeding zijn voor het openbaar vervoer (al dan niet met een begeleider) of een vergoeding voor het gebruik van de eigen auto of fiets (als ouders/verzorgers de leerling zelf naar school brengen). Als een leerling zulke beperkingen heeft dat het niet mogelijk is om met het openbaar vervoer te reizen, is er een speciale bus of taxi. Op een beperkt deel van die ritten betaalt de gemeente een begeleider.
Voor- en vroegschoolse educatie en kinderopvang | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen | 3.582 | 0 | 3.582 N |
Toezien op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang | 2.216 | 752 | 1.464 N |
Er zijn circa 1.000 voorzieningen voor kinderopvang in Den Haag. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk. Het Rijk bepaalt de minimale kwaliteitseisen.
Toezicht op kwaliteit
De gemeente geeft GGD Haaglanden de opdracht om jaarlijks alle kindercentra, gastouderbureaus en peuterspeelzalen en een deel van de voorzieningen voor gastouderopvang te inspecteren.
Voordat een kindercentrum, gastouderbureau, peuterspeelzaal of voorziening voor gastouderopvang de exploitatie mag starten, moet GGD Haaglanden onderzoeken of de nieuwe voorziening aan de wettelijke kwaliteitseisen voldoet. Dit onderzoek van de GGD is de basis voor het gemeentelijke register kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. De gemeente heft hiervoor kostendekkende leges. Het is belangrijk dat het register up-to-date is. Alleen geregistreerde kinderopvang wordt geïnspecteerd en komt in aanmerking voor kinderopvangtoeslag van het Rijk. De gemeente Den Haag heeft de A- status voor toezicht en handhaving kinderopvang. Dat betekent dat de gemeente volgens de Inspectie van het Onderwijs zowel het toezicht als de handhaving op orde heeft.
Harmonisatie
In 2018 treedt de Wet harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang naar verwachting in werking. Alle ouders betalen vanaf 2018 een inkomensafhankelijke bijdrage en zijn verplicht om een toeslag bij de Belastingdienst of de gemeente aan te vragen. De ervaring bij gemeenten die eerder het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang hebben geharmoniseerd, leert dat door deze veranderingen tijdelijk het aantal doelgroepkinderen bij de voor- en vroegschoolse educatie daalt, maar dat door gewenning het bereik na verloop van tijd weer toeneemt.
We willen in 2018 het kwaliteitsniveau van de voor- en vroegschoolse educatie vasthouden en waar mogelijk uitbreiden. Investeren in kwaliteit is van groot belang, omdat het ook bijdraagt aan de ontwikkeling van 21e -eeuwse vaardigheden die kinderen later nodig hebben in een lerende economie, zoals creativiteit en samenwerken.
Volwasseneneducatie | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Aanbieden van volwasseneneducatie zoals lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden | 2.261 | 0 | 2.261 N |
Sinds 2015 verdeelt het Rijk het budget voor volwasseneneducatie over de regio’s. Als centrumgemeente coördineert Den Haag de educatie voor de regio Haaglanden. Het voornemen van het Rijk om per 2018 het budget voor volwasseneneducatie over te hevelen naar het gemeentefonds wordt vooralsnog niet tot uitvoering gebracht. Daarmee blijft ook de oormerking van het budget gehandhaafd.
Volwasseneneducatie is één van de middelen om maatschappelijke problemen die meestal samengaan met laaggeletterdheid (sociale uitsluiting, werkloosheid, schulden) te voorkomen en om zelfredzaamheid van burgers te bevorderen. Het educatie-aanbod voor volwassenen in Den Haag is gericht op Nederlandse taal en rekenen met behulp van alledaagse ICT. Ook richten we ons op taalverbetering voor EU-arbeidsmigranten, voor jonge ouders via scholen of consultatiebureaus en educatie op overige locaties in de wijken. Daarnaast krijgen leerlingen van 18 jaar en ouder in het mbo (niveaus entree en mbo-2) extra taal- en rekenles. Zo hebben zij meer kans om alsnog een startkwalificatie te halen. Om Hagenaars met een taal- en rekenachterstand de kans te geven educatie te volgen, blijft het gemeentelijk budget voor volwassenenonderwijs in 2018 in stand. Ongeveer 6.500 volwassen Hagenaars worden met dit aanbod bereikt.
Schoolbegeleiding | Wat mag het kosten (€ 1000)? |
---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Reguliere schoolbegeleiding schoolbegeleidingsdienst | 1.619 | 0 | 1.619 N |
Onderwijsachterstandsactiviteiten schoolbegeleidingsdienst | 1.209 | 0 | 1.209 N |
De Stichting Haags Centrum voor Onderwijsadvies (HCO) is een onderwijsadviesbureau voor scholen, onderwijsondersteunende instellingen en welzijnsinstellingen in Den Haag en omgeving. Het HCO biedt activiteiten in het kader van de Haagse Educatieve Agenda. Met training, advies, conferenties, onderzoek, coaching en educatieve uitgaven ondersteunt het centrum professionals die werken met kinderen.
Overige activiteiten | Wat mag het kosten (€ 1000) |
---|
Activiteiten | Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Beheer vastgoed | Optimaal beheren van gemeentelijk vastgoed | 27.299 | 4.875 | 22.424N |
Overig | Overige activiteiten | 19 | 0 | 19N |